söndag 5 maj 2013

Reciprocitet

Det känns lite som att jag använt mig av den här säljtekniken, kanske lite omedvetet, på Tomas. Nu när Tigern bott hos oss verkar det nämligen inte alls omöjligt att få in en valp i huset eftersom en äldre hund uppenbarligen har lärt sig saker som inte alltid passar oss och en valp framstår helt plötsligt som en fördel. Och när jag sa " och vi kan tom bara öppna sovrumsdörren för att kissa den så jublade han nästan! Hehe.. (Tur att han är måttligt intresserad av att läsa bloggen).

Nu ska ingen tro att Tigger är en problemhund full med olater för det är han verkligen inte!! Det är bara det att vissa saker är väldigt viktigt för mig, för att det ska vara smidigt och enkelt i vardagen. Tomas ska inte bli lidande mer än nödvändigt och saker ska mest bara flyt på. Och när man har en annan hund inser man vilka saker man gillar med sin egen hund och vilka kunskaper som måste finnas. Så därför tror jag en valp skulle passa bättre hos oss :) fast med det inte sagt att vi SKA skaffa en. Nu.

Vad reciprocitet betyder? Det handlar mest om att göra gentjänster, något som bevisligen ligger naturligt hos oss. Ett tydligt exempel som liknar det jag nu tydligen gjort är dammsugarförsäljaren som vill sälja en maskin till dig för 40 000kr. När du tackar nej erbjuder han dig att istället köpa lite andra produkter för 200kr och eftersom han gick ner så mycket i vad han ville sälja känner du att ja men det lilla kan jag gå med på.

Jag har förresten redan döpt valpen, hehe ;)

Inga kommentarer: