tisdag 7 maj 2013

Rätt låtval om inte annat..

Ja, att tagga med låten "Anything can happen" var ju uppenbarligen helt rätt när det kom till lilla Nässelsoppan (aka slynan idag). Ska inte dra ut på det utan vi fick en nolla för att hon vägrade trut. Och det var verkligen en skräll, det brukar vara hennes favoritfågel! Aja, stressen håller för det ena men slår ut det andra helt enkelt. 

Provet var ganska enkelt upplagt. Först två enkla markeringar med kråka, varav en transport mellan dem. Från det gick man fot med ett skott till söket där 6 vilt låg. Efter söket var det en kort transport till vattenbrynet där man fick en markering från båt, flyttade sig till andra sidan om en brygga och fick en markering till (genom "vass"). Efter det koppla upp hunden och se på när nästa hund fick apportera första markeringen. 

Vi hade startnummer 13, så det skulle bli lång väntan. Visste (och vet fortfarande inte) vad som är optimalt när det kommer till Nässla, och hur man ska värma upp, vila etc. Men eftersom det förutom många hundar även skulle vara lunch innan det var vår tur så passade jag på att gå iväg en bit till ett ställe vid vatten där jag och Nässla chillade. Att sitta och glo vore ju åtminstone det mest dumma vi kunde göra där. 

Efter provet orkade hon inte ens ta sig till samlingsplatsen.. 


Bästa uppvärmningen om du frågar Nässla!
Sen fanns det så klart också en plan i att tillfredsställa vattenbehovet innan vi gick ner.. Kom hyfsat nära inpå inför vår start så jag behövde bara vänta på hunden innan. Hur mycket vi än tränat, gått förbi och gjort annat så var hon ändå väldigt taggad på att ta sig ner och så fort jag kopplade loss henne tappade jag henne mentalt. Istället för fot gick hon några steg mot vattnet, men lyssnade när jag sa åt henne och hon kom med. Tog första markeringen fint. Vi gick till den andra, hon tog den fint - men la ner den på vägen in! Här höll hjärtat på att stanna (från sina 300 slag i minuten), vad hände? Men jag sa åt henne att ta den och hon kom in med den. Fotet till söket gick bra, och början på söket också. Jag var lite orolig över kaninen då hon var lite så där med det i morse innan vi åkte (??) men den tog hon fint! Pust! Efter det hittade hon en fasan som hon aldrig ens tagit, gick också bra. Tog in något mer men jag var så stressad så jag minns inte riktigt. 

Sen drogs hon ner mot vattnet. Skulle kolla av båten, men jag sa åt henne och hon släppte, drog sig längs med vattenkanten fram till truten. Där var hon länge, domaren gick och kollade och ja, där låg hon och badade bredvid den.. Ingen idé att fortsätta med söket så vi fick ta vattenmarkeringarna istället, som båda gick bra. Hon la ner en and på vägen in första gången, inte för att skaka sig utan för att bättra på greppet. Fick den sen i hand, liksom den andra (bra det för det har vi inte tränat på i år!) Så var det över, våra 15 minutes of fame. Phust! 

Passiviteten var inga problem. På väg mot den muntliga kritiken sa skytten att hade inte det blivit så med truten hade vi fått ett förstapris.. Suck! Under domarens muntliga kritik sa han att hon verkade väldigt splittrad, ena stunden jobbade hon med bra tempo, nästa la hon av, vilket är helt korrekt syn på henne. Hon blev, inte helt oväntat, väldigt stressad av miljön och det här var ett sätt att få ut det på. Men men, det är ju min tös i ett nötskal och jag är väl egentligen inte ens förvånad. "Bara" att träna mer i provsituationer då. Nu vet jag att jag inte dör och kan väl anmäla mig till fler. 

Den skriftliga kritiken lyder så här (de siffrorna man kan få är enligt en bedömningsnyckel, typ som MH, som ni kan se här. Annars kan man säga att 1 innebär inte alls, 5 precis som det ska, 9 för mycket). 
Samarbetsvilja: Kan bli bättre, men godkänd. A 4
Sökarbete: Arbetar med stor lust men gör ett litet tveksamt uttyck och ligger inte kvar i marken. B1 4, B2 4. 
Fart: Lite ojämn. C 4. (haha va liksom?!)
Uthållighet: Lite ojämn. D 4. 
Näsa: Bra. E 5.
Dirigerbarhet: Går i hänvisad riktning. F 5. 
Markeringsförmåga: Land: Markerar bra, löser uppgift bra. Vatten - markerar bra, löser uppgiften bra. G 5. 
Skottreaktion: Bra. H 5.
Stadga: Lugn och tyst. I1 5, I2 5. 
Apporteringslust: Lite långsamma upptag och behöver ibland kallas på. Vägrar trut. J1 4, J2 1. 
apportgrepp: Lite löst med några slarviga avlämningar. K1 4, K2 4, K3 4. 
Simteknik: Bra. L 5. 
Vattenarbete: Arbetar gärna. M1 5, M2 5.
Hundtolerans: Stör ej, störs ej. N 5. 
Sammanfattande kritik: En tik som utför delar av provet på ett bra sätt, vägrar dock trut. 

Ja men nä, vi jobbar väl vidare då!

Inga kommentarer: