torsdag 23 maj 2013

Mästarklass på Hölö-Mörkö BK

Bättre sent än aldrig heter det väl, och ja, sitter man framför datorn hela dagarna på jobbet blir det ganska lågprioriterat att ta fram den hemma igen för att dra iväg ett blogginlägg. Men nu har jag tagit mig i kragen och fixat allt. Tyvärr har jag istället inte protokollen framför mig så exakta avdrag kan jag inte ge, men jag har hyfsat bra koll på vad som hände tror jag. 

Det var två starter denna dag, perfekt när det ändå blir en liten resa (fast det tog bara en timma, så i hundsammanhang är det väl rätt nära). På den första starten fick vi 86 poäng. 10 poäng försvann då hon vände åt fel håll vid ett tillfälle, sedan några poäng här och där för att hon rörde sig i honnören (efter ett tag släpper hon ut rumpan, gjorde det båda gångerna) och att hon hamnade för långt bort från konen. Sen gissar jag att när hon hamnade framför mig ledde till något avdrag. Men *trumvirvel*inga poängavdrag för nos! Det tror jag vi har haft på varenda tävling i alla klasser, så det är verkligen ett enormt guldkorn! Det tackar vi lydnaden för :) Här kommer en liten film på oss: 


Till start två så sloknade verkligen Nässla ihop. Det var inte varmt men hon har inte riktigt kommit igång alls sen vår jaktstart, vet inte om det är värmen, fästinghalsband, allmän trötthet eller en härlig kombo av allt, men full fräs var det längesen det var på henne. Så hennes normalstatus av att gå bäst på andra omgången var väl kanske inte helt sann idag mer än poängmässigt då hon fick 88 poäng på andra  tävlingen, men hon kändes väldigt trött. Den tröttheten resulterade i att hon satte sig när vi skulle backa vilket gjorde att vi förlorade en del poäng. Sen rev hon konen också och satte sig på en skylt. Men inget nos inte! Och notera hur oberört hon tar sig förbi frestelsen..


Så länge man inte jämför sig med mästarnas mästare (aka Zandra/träningskompisen/blondierna/vad-du-nu-vill (tar man 100p två gånger med den ena och 99 med den andra så får man säga så!)) så är jag väldigt nöjd med våra rundor :-) Det var ju snart ett år sen sist vi tävlade i rally och engagemanget inför har väl varit så där. Hade jag bara sagt lite tydligare, visat lite tydligare, laddat lite bättre så hade vi också fått hundra poäng ;-)

Det finns även en del kring tävlingen man kan prata om. Jätteroliga banor, de var helt klart de bästa jag någonsin tävlat på, och då syftar jag inte på att mästarklass i sig är roligare utan domaren kunde verkligen klura roliga banor! Första gången jag kände att de här kombinationerna har jag absolut inte själv tänkt på, skoj!

Sen tyckte jag att arrangemanget var lite så där.. Att säga att så många har fått godkänt så det är inte ens någon vits att ropa upp dem i prisutdelningen är ju allt annat än upphetsande.. Men annars var det bra, men man lär sig hur vi ska göra vår lussetävling i vinter optimal (och vilken tur att vi bjudit in denna domare - superduktig på att göra roliga banor!).

Sen herregud, vilket folk det finns, och på rallytävlingar får man verkligen se prov på det mesta.. Jag nämner inga namn (helt enkelt för att jag inte vet några) men att leka med sin hund samtidigt som man berättar att man inte vill belöna sin hund är ju bara för underhållande. Eller varför inte flest kommandon på ett skick till kon vinner ;-)

Sen avslutningsvis så var det kul att så många klubbkamrater var där och visade upp sig. Självklart stort grattis till Zandra och hennes två hundar för både känsla och full pott (men ärligt talat, jag väntar mig inget annat) men också ett stort grattis till BMW och Rudi som kom tvåa och vann avancerad klass - trots feber! De visar att man inte ska ge upp bara för att man i början av högerhandlingskarriären kanske går lite vilse ;-) 

2 kommentarer:

Bmw o Rudi sa...

Tack för det! Jag har själv inte fattat hur bra vi var och hela dagen är som en inbakad pizza i huvudet ungefär :-) Roligt att få se era filmer och jag ser då rakt inget segt hos Nässla!

Ann-Sofie sa...

Grattis till Er, superfint o om det där är segt...jisses när det inte är det en annan gång <3