onsdag 15 maj 2013

Rädda liv

Igår började jag på mitt nya extrajobb och hade turen att få vara med på en kurs i Hjärt och Lungräddning kompletterat med att använda en hjärtstartare. Jag har gått en kurs i HLR för några år sedan, men då man (turligt nog) inte behöver använda de kunskaperna speciellt ofta så glöms de fort bort och en repetition satt väl på sin plats! Att dessutom få lära sig hjärtstartaren var väldigt intressant. 

Varje år får närmare 10 000 människor, utanför någon form av vårdinrättning, hjärtstillestånd. Under tio procent av dem överlever. Med hjälp av ett projekt som heter SMSlivräddare har de överlevande ökat med 100%. Just nu verkar det mest fungera i Stockholm, men eftersom jag arbetar där har jag anmält mig, vilket jag tycker att du också ska göra om du kan HLR och bor eller jobbar där. 

För mig ligger det här extra varmt om hjärtat då min fina vän Jens inte hade funnits i livet om det inte vore för HLR. Att lära sig den här relativt enkla saken för att kunna hålla någon vid liv känns ovärderlig. För tänk att alla de där 10 000 som får hjärtstillestånd under ett år i Sverige är någon annans fina vän. 

1 kommentar:

BMW o Rudi sa...

Kurs med praktiska och mycket trovärdiga övningar med hjärtstartare gick jag något år sen. Dags för repetition känns det som.