lördag 11 maj 2013

Avslut

Idag var det avslutning på retrieverapporteringskursen utan några retrievers. Jag la upp det som ett litet C-prov där vi på varje station gick igenom hur det kunde se ut i de högre klasserna och hur domare skulle döma utifrån det som förare och hundar gjorde. Enligt mig ett lyckat upplägg då det testar lite hur träningen gått och så får deltagarna lite upplägg på hur övningar. Plus en lite större insikt i vad de behöver kunna. 

Vi började med en station med två enkelmarkeringar, vilka hundarna klarade av fint, det svåra var nog att gå fot, tänka sig att det inte bara är vi ;-)

Station två var ett närsök och här tror jag det största problemet låg i att mattarna inte var beredda på att det kunde se ut så. Eftersom hundarna inte är så inkörda på dirigeringar fick de klura ut det på egen hand och nog kom det in några dummysar. Nässa hämtade den sista och visade hur det skulle se ut och det gjorde hon faktiskt riktigt snyggt! Tror tydligare var svårare att få :) (Till skillnad mot förra kurstillfällets sök då hon inte funkade som pick-up dog någe vidare..). 

Station tre var en walk up med varsin enkelmarkering. No problem, förutom att jag själv höll på att bryta ryggraden pga hal mossa på bergshäll. 

Station fyra var en dirigering och här kom det tydligt fram vad man tränat och inte under tiden hemma. Men det är ju det proven är till för - visa hur bra och omväxlande man tränat! Hundarna sprang rakt fram men sen var det inte helt lätt. 

Sista stationen var en markering med dirigering till samma område och här gick det bra också tycker jag. 

Eftersom "provet" visade upp de svagheter som fanns, dvs inte leta eller markera, så ägnade vi resten av kursen åt att träna dirigeringar och vi gjorde det genom en minnesövning, där vi kastade en dummy in i ett område där det låg fler utlagda. Efter att hunden hämtat markeringen fick de springa fler gånger till samma område genom att de blev dirigerade dit. Roligt nog fick vi till det fint på slutet och det är ju så man ska avsluta inte bara ett pass utan en hel kurs!  

Mina goa kursare hade köpt med sig en present - alldeles för mycket men uppskattat!! Och det är lite trist att jag inte kan få drilla dem vidare under lördagarna i hur de ska avancera, men så är det med kurser, de tar ju slut. Men jag är övertygad om att åtminstone Rudi och Matte kommer att lägga upp klipp på utvecklingen och visa hur det går :)

2 kommentarer:

Britt Marie o Rudi sa...

Jadå vi ska nog låta världen få veta hur vi, förhoppningsvis, avancerar i övningarna!
Jag kan bara upprepa: toppenkurs med genomtänkt upplägg och såååå kunnig instruktör och snyggaste instruktörshunden, hälsar Rudi :-)

Linn sa...

Tack rara ni!!