måndag 28 maj 2012

Inte ett dugg pepp

Planerade att köra ett litet pass med Nässla idag på högerhandling, det gick ju så bra i lördags. Det gjorde det inte idag, vet inte vad det beror på men jag blev bara irriterad. Irriterad över att behöva hålla godis i handen (snuskigt!) och att Nässla inte kan tänka för att jag har godis i handen och sen irriterad över att godiset inte går att ha som externbelöning när man bara går ut så här på gräset utanför. Med de problemen kom andra problem i att inga moment gick bra. För att sen göra något smart (eller hur jag nu tänkte där) tänkte jag träna lite på honnören. Och jag fick en insikt som gjorde mig ännu mer irriterad - hon kan inte vara stilla i mer än 5 sekunder (såvida jag inte stör, då klarar hon av det) och om jag är stilla så gör hon någon form av rörelse efter nästan exakt 5 sekunder varje gång. Då var det bara att lägga ner. Nu ska jag surfa efter tips på det här problemet, visserligen har jag ju all möjlighet att prata och störa Nässla under just honnören (och för er som inte kör rally så är det att hunden ska ligga eller sitta bredvid eller framför föraren i 2 minuter under tiden en annan hund går banan) men det vore ju bra om vi tog tag i det här för andra moment också..

1 kommentar:

carolin sa...

känner igen det du beskriver. i är inte mer än människa brukar jag tänka. Vet inte om detta kan vara någon hjälp men på Basta i platsliggnings syfte kör jag på extern belöning som annars inte fungerar. Men jag har lärt in förväntan i platsliggningen. Vill du veta mer om du tror att det skulle kunna fungera så kan jag berätta.