onsdag 23 maj 2012

Backa

I måndags hade vi träff med den seriösa träningsgruppen. Hade ju tänkt träna backa vid sidan och högerhandling, men slutade på bara backa då jag kände att vi behövde få mer verktyg med det innan vi åkte hem. Backa är ju ett av de första rena shapingbeteendena som Nässla lärt sig och hon tycker det är otroligt ballt att göra det (för er som såg filmen när hon badat i gyttja förstår ni vad jag menar) och gör det gärna alldeles för fort. Det funkar liksom inte när vi ska backa tillsamanns (i fotposition) när hunden springer bakåt och samtidigt backar snett så när jag har tagit ett steg har hon sprungit tre.. Första passet gick mest ut på att jag själv skulle kontrollera min kropp och hur jag vill ha momentet. Funkar det att ge kommandot, behövdes hjälper etc.. Kom väl inte så jättelångt, men på det andra passet löste det sig, med hjälp av externbelöning framför oss, som gjorde att hon höll sig vid min sida (dvs backade lugnt) och rakt (eftersom motivationen var fram och inte i min hand). Suveränt att ha den här gruppen där alla ögon tittar och alla hjärnor tänker åt en!

Inga kommentarer: