onsdag 7 december 2011

Stressiga dagar

Dagarna är verkligen fullproppade nu och det blir lite ont om tid för rapporter om vad vi gör (för klämma in hundträning överallt går ju uppenbarligen finfint). Vi har massor med intervjuer till våran uppsats att göra och sen pågår en ständig bearbetning av arbetet. Men nästa vecka blir lugnare hoppas jag. Om inte så kommer det ju en jul, och DÅ är jag åtminstone ledig.

Det vi hunnit med i hundsammanhang då:

Rally
Vi åkte och tog ett pass hos Zandra i måndags. Zandra hade gjort en bana som vi körde två gånger, den andra gången la jag dit en leksak i banan och det gick bra att undvika den, skönt! Svåraste störningen var när Zandra värmde upp sin hund vid sidan om, det blir nästan svårare när det bara är vi, men hon höll i sig, tack o lov.
Det går bra att gå en hel bana utan belöning, hon håller inte på och hetsar upp sig utan jobbar rätt sansat. Den här gången hade jag bara någon godis i handen med mig mot banan som hon fick innan start för kontakt. Sen blir det lattjolajban först när kopplet är på igen, tror hon börjar förstå den leken, känner att det är viktigt för henne att det är tydligt där. Vi har dock några moment som måste finjusteras, sitt-stanna-kliv ett steg till höger har hon en tendens att tjuva på och sitt, sitt framför hö/vä ingång sitt är det ofta lite småproblem med (eftersom jag försöker att visa så lite som möjligt, det ska ju vara snyggt!) Men det känns helt klart hanterbart. Nästa pass blir inomhus, då ska jag göra en bana som är mindre till storleken för att vi ska få plats med alla som vill träna, tror vi är 6 st.

Jakt
Igår var vi hos Jens och skulle bara köra lite grundfärdigheter på avstånd hade jag tänkt mig. Gick inte alls bra emellanåt och jag känner att jag fastnat lite (igen). Hon kan göra ut två gånger helt perfekt sen tredje gången förstår hon ingenting.. Jag förstår inte heller. Måste grubbla lite på det där känner jag, göra en riktigt bra plan inför nästa dejt med Jens. Sen var fokuset rent allmänt katastrofalt och vi kom fram till att tjejerna kanske bara ska få ha en dag där de får fräsa ur och  vara tillsammans. Nu när det är kallare (dvs vi inte går till sjön) tar vi bara ur hundarna ur bilen, kliver ner till plan och tränar, i normala fall går vi ju en halvtimma där hundarna får vara innan vi tränar vilket inte sker nu. Visst, det är inget som man kan göra innan ett jaktprov eller hunden måste klara av det osv, men det här gäller ju med käraste syster, det är inte ett normalt fall ;) Nejdå,  vi har många andra tillfällen vi tränar då det blir seriöst på en gång, behöver ju inte alltid vara så. Så nästa gång blir det en sväng i skogen och ett genomtänkt pass där.

Spår
Tog med lite blod igår och vi la ett spår till tjejerna som de fick ta efter träningen (för väl det så fick de avsluta med något trevligt). Nässlas var kort men hon gick det exemplariskt hela vägen. Gucci fick premiär och var lite fundersam men noga och hittade rätt (och tänkte INTE lämna ifrån sig klöven). Thisbe har ju gått tidigare men det var över ett år sedan så hon fick ett nybörjar hon med, som hon också klarade fint.

Idag blir det lite apportering med Zandra, måste bara planera vad vi ska träna på. Lite fokus bakom pickadoll och bollkastare kanske, och fot och skoj i skogen med matte. Det kan vi båda behöva.

Inga kommentarer: