torsdag 15 december 2011

Klossträning

Eftersom det inte finns så mycket annat för oss att göra än träna inomhus så gör vi helt enkelt det. Jag bestämde mig för att träna klossträning och få in henne på min högra sida. Tanken är att vi ska förbereda oss inför avancerad klass i rallylydnad, lite tidigt ännu men vad sjutton, vad ska vi annars hitta på? (Lära sig skapa på huvudet vill jag inte göra förrän nicka är tillräckligt befäst, är rädd det blir lite rörigt annars för henne). Jag vill få in stor rörlighet i bakdelen så hon kan röra sig utan hjälper från mig, man vill ju att det ska se snyggt ut ;)

Här kommer en liten film på våra 4 pass vi haft idag. Ganska lång film men jag orkade inte klippa, men å andra sidan kan ni verkligen se från första klicket till det sista vilken utveckling som sker. Jag är faktiskt lite imponerad över hur snabb hon är. Försökte ta bort boken en gång men det var nog lite för tidigt, men hon dör ju inte av att jag provar :) Många gånger tror jag folk är rädda att hunden ska lägga av om det blir för svårt men ibland måste man ju chansa (sen är det ju annorlunda med andra hundar, alla är ju inte arbetsmaskiner som Nässla). I vilket fall är jag nöjd med framgången på de 8-9 minutrarnas träning, det kommer nog bli skitbra det här!

Ja, jag är medveten om att hon ibland får en del klick för att hon rör på huvudet också, men det får hon helt enkelt lära sig själv sen att det är inte det som gäller i det här momentet ;-) Eller så kommer jag få en hund som utför momenten på höger sida med nickande huvud :D

2 kommentarer:

Matilda - Aqua Seer's Kennel sa...

Visst är det härligt när man hittar en metod som man tror på. Jag tror du gör helt rätt som inte selekterar bort allt i början, det kommer!

Hanna aka Lilla My sa...

Du och Sandra är anledningen till att vi ska satsa på sm nästa år, för sedan har vi inte en chans längre. Snyggt jobbat!