tisdag 18 oktober 2011

Walk up

Idag var vi en sväng till Jens och tränade lite. Jag kom på en brilliant plan när jag satt i bilen på vägen dit som vi körde efter. För att lätta upp stämningen lite i bloggen så har jag lagt in lite bilder från i våras, idag hade vi inte så här tur med vädret kan jag säga.

Planen var en walk up. Jag hade tänkt med dummysar men Jens hade tinat fyra fåglar, vilket så här i efterhand faktiskt var bättre. Först stod vi vid en sida på ett fält med ryggen åt det håll vi tänkte köra walk upen. Kastade ut en varsin fågel bara någon meter framför oss, hundarna riktade åt det hållet också. Vände upp, gick en bit, vände tillbaka och kastade varsin fågel igen. Då hade vi alltså två fåglar var på en linje framför (bakom) oss.

Sen vände vi upp och började gå på linje (hur stor linje man nu får av två hundförare?). Gick en bra bit när vi stannade och lämnade hundarna och gick iväg framåt. Vände oss om varpå den ena (den som hade den hunden som var mest fokuserad på att det fanns något bakom sig) fick kalla in sin hund.

När den hunden var inkallad skickade den andra av oss sin hund på ett "ut", bara med muntligt kommando. När hunden var inne vände vi och gick en bit till, satte och lämnade hundarna och gjorde om samma procedur fast med motsatta hundar.

När det var klart vände vi återigen upp och gick en bit, stannade och skulle här skjuta med apportkastaren. Den planen reviderades snabbt då jag först och främst själv blev lite chockad eftersom rekylen var betydligt mer än jag väntat mig och jag kände mig som den här killen:
Jag tappade den i backen och hade inte en tanka på att hinna hindra min hund från att ta bollen som sköts iväg. När Jens istället skulle vara tapper att skjuta så insåg jag att Nässla gick upp för mycket och att det är dumt att skjuta iväg något som vi inte kan kontrollera och att vi istället bör träna skott med vanliga dummysar till att börja med. Så här fick vi revidera planen och kastade istället vanliga markeringar med fåglarna som vi fått in. Först kastade jag en markering, gick tillbaka, vände om Nässla och skickade henne på linjetag till den första platsen vi var på. Vände tillbaka och Jens fick skicka på markeringen, för att sedan byta där han kastade markering och skickade Thisbe på linjetag och jag avslutade med att skicka Nässla på markering.
Det blev en väldigt bra övning (när allt ordnade upp sig efter skottincidenten) och vi upprepade samma två, tre gånger till. Med denna övning fick vi träna stadga, fot, långa linjetag, ut på muntligt kommando (och med långt avstånd) samt inkallning och viltvana utan att hetsa upp sig (hundarna alltså, jag och Jens var väl kanske inte alltid så coola;) ). En övning vi klart ska köra igen och som på många sätt kan försvåras (exempelvis kan man skicka första hunden på ut istället för att kalla in, svårt för den som sitter bredvid).

3 kommentarer:

Jens sa...

Väldigt bra träningspass i dag. Synd att vädret risade ihop. Väldigt smart uttänkt walk-up variant, Linn! Ska vi jobba mycket med!

Matilda - Aqua Seer's Kennel sa...

Tassar förbi och lämnar ett avtryck, här kommer vi absolut titta igen :-)

Zandra, Lova o Lystra sa...

Jätte bra övning ju. Nästa gång hoppas jag verkligen att jag och Lystra kan följa med, även om vi inte kan göra så avancerade övningar ännu. ;)

Ses imorgon för lite sök och rallylydnad!