torsdag 20 oktober 2011

Ett snabbt pass

Sen vi började träna med träningskompisar har förmågan att träna på egen hand nästan försvunnit helt. Ofta hittar jag ställen att träna på under vanliga promenader och tänker att här kan jag göra si eller så, men kommer aldrig till att gå tillbaka och väl träna. Idag hade jag lite träningsabstinens (hur fasiken är det möjligt, hundig helg, tränade med Zandra och Cicci i måndags och var hos Jens i tisdags?!) så jag tog på mig stövlar och med mig två dummysar för en liten övning linjetag på fält. Började med att hon fick gå fot hela vägen och jag var laddad med tålamod och lät bli att säga till hela tiden hon kom ur plats. Det fungerade och tog knappast längre tid än när jag säger till.. Det rör sig om en bra bit hon fick gå (genom en skog) men på fältet blev det betydligt svårare och hon ville hellre äta gräs. Detta ska jag helt klart ta till mig och återkomma till denna plats OFTA och träna på detta, när det ändå ligger i närheten.
Planen var att göra två långa linjetag på fält med högt gräs. Hon skulle få veta att de fanns men vi gick inte raka vägen så hon ändå fick ta sig igenom gräset själv. Den svarta cirkeln visar hur jag gick när jag la ut dem. När jag la ut fick hon se och jag satte henne så hon såg det från det håll hon ska komma.

Gick tillbaka till utgångspunkten och skickade på nr 1. Tyvärr sprang hon i spåret vi hade gått (jag tänkte på det  men missade ändå och gick så tajt, klant!) även om hon rättade till sig mot slutet och hamnade rätt utan min hjälp (om det nu är bra..). På skick nr två gick hon klockrent rakt igenom, trots att det dessutom var en hög med extra tätt gräs där på vägen. Duktig. Mer än så blev det inte och jag kände att det räckte för att täcka mitt behov av hundjobb för dagen (plus att jag var tvungen att gå till skolan).

1 kommentar:

Hanna aka Lilla My sa...

Det är ganska lätt att bli beroende av jaktträning. Så sjukt kul och en ständig utmaning.