söndag 1 mars 2015

Diplom i Heelwork klass 1

Jag vet inte hur det kom sig att jag tyckte heelwork skulle vara kul att prova tävla i också men jag insåg snart att det var inte helt lätt att kombinera med andra grenar. Första starten gick väldigt bra, då vann vi och jag fick nog lite mersmak men efter ett par tävlingar där jag dessutom dubblat med FS har jag känt att det inte är så lätt och nu när vi satsar på klass tre så kommer jag behöva bara fokusera på det. Så det fick bli en ensam fjuttig start i heelwork i går när vi var till Degerfors och tävlade, vilket kändes lagom jobbigt för mig. Stort startfält med närmare 30 ekipage i klassen men trots att det var domaraspiranter på plats så flöt det på väldigt smidigt.

I en position (backar) hamnar hon ordentligt ur position och sedan när hon ska vara på höger sida smyger hon över på vänster igen. Där låtsas jag om som ingenting, men tyvärr får min gärna stillestånd när jag ska få henne att snurra in i pos mellan benen och jag säger fel kommando (hade varit rätt om hon var kvar på höger sida) så där blev det lite knasigt. När hon sen är mellan så ser jag att hon slickar sig MASSOR kring munnen och så brukar hon inte göra! Jag tror det kan bero på att hon blev så förvirrad över min dåliga handling att hon blev stressad, men jag vet inte. Hon höll inte på något efteråt eller innan heller för den delen så jag tror inte det handlade om något som fastnat eller att hon skulle vara törstig. 

Jag var i alla fall jättenöjd med Nässla, hon brukar ha lite lätt att tappa positionerna här men jag kände att hon verkligen var med mig hela tiden idag. En miss brukar inte göra så mycket i klass 1 så jag anade att vi skulle få diplomet idag - och det gjorde vi! Här är poäng och domarkommentarer: 

Precision och samarbete: 7,6 & 8,0
Innehåll: 7,6 & 8,2
Tolkning av musik: 7,7 & 8,2

"Bra jobbat =) Hunden tappar fokus och positioner ganska ofta så jobba på det"

"Lite ojämt (men fint!) program. Ett par missförstånd, hunden går ur en backning. I stort mycket bra positioner"

Ganska olika kommentarer ;-) En sak jag har väldigt svårt för när det kommer till domarkommentarer, i både rally och freestyle eller vad det nu må vara, är när en domare skriver att man ska träna på något. Som domare vet man ju faktiskt inte hur mycket man redan lagt ner på en viss sak och vad jag visar upp just nu som tävlande behöver inte spegla vårt normalstatus. Det är något jag och Zandra har diskuterat mycket nu när vi ska bli rallydomare, att man kan aldrig döma ekipaget som att de faktiskt behöver träna något, vi kan bara säga att just NU funkade det inte så bra. Jag tycker inte det kändes bra att vi ska träna på detta då det är just det vi jobbat med (men jag kan släppa det så det är ingen skada skedd). 

Nu släpper vi den här grenen för obestämt framtid. Det var för svårt att kombinera med andra grenar då det kräver för mycket pet och fokus och det är inte alls likt freestylen på något sätt förutom att det är musik i bakgrunden. Som man kan se i filmen är den tydligen också svår att kombinera med lydnaden då ett pass lydnad fått Nässla att prioritera vänster sida ;-)

Nåja, slutgnällt, nu ska vi fira Nässlas elfte titel, kanske med ett spår idag?! 

1 kommentar:

Erika sa...

Ni är superbra! Titel efter titel! Grattis!!