fredag 27 februari 2015

Lydnadstokig hund

I går hade jag och Zandra bokat hallen för några timmars seriös träning. Planen skrevs på morgonen och förutom ett sista pass htm inför morgondagens tävling så fokuserades det bara på lydnaden, nu är det ju mindre än en månad till start. 

Första passet var en tävlingskedja med belöning efter fritt följ, inkallningen från rutan samt vittring (som var på kortare avstånd). Visst fanns det en del slarvfel men jag tycker inte man kan förvänta så mycket annat när det var veckor sedan vi tränade på något av detta sist. Fotgåendet var hon helt sjukt taggad och hade fullt fokus men hamnade ur position så vi fick gå lite extra innan vi kände att vi kunde avsluta och därmed belöna henne. Inkallningen springer hon ju så den fasta mattan nästan skrapas ihop bakom henne så att hinna stoppa henne i tid är ju näst intill omöjligt, då måste jag nästan ropa stanna innan jag kallar in ;-) Här tänker jag att hon bara ska ha lite mer förväntan på att faktiskt stanna så kommer hon kunna göra det perfekt (så länge hon inte stannar innan på egen tass). På rutan hade vi (med flit) en kon för inkallningen som låg lite störande, vilket Nässla föll för. Men när jag bara upprepade vart hon skulle så sprang hon sen och hittade mitten av rutan så jag vet inte om det var nybörjarförvirring eller bara en chansning på att det skulle kunna gett något.. Vid hopp-apport tappade jag apporten när jag skulle ta den, jag är fumlig med allt just nu så där ska jag tänka på att ta den med båda händerna för att inte riskera något. Resten tycker jag var fint!! 

Andra passet var ett träningspass av fritt följ och där fick vi fram var det brister nu. Om hon inte belönas ofta/direkt i raksträckan så kommer hon ur position så det får vi jobba på! Engagemanget var fortfarande på topp så det känns ju oerhört lyxigt i alla fall. Sedan provade vi en inkallning med belöning av stoppet samt en vittring där vi körde på fullt avstånd men utan att vända bort, utan anmärkning på båda! 

Tredje passet körde vi rutan på nytt (på ny plats) och trots att hon fokuserade åt helt andra håll både innan och precis när jag skickade henne sprang hon raka vägen ut i mitten - full koll! När man håller i såna där färskfoderkulor verkar det inte vara några som helst problem att förstå vad jag menar. 
Sen var tanken att störa ut henne på hopp - apport, ett moment där apporteringen kan ta överhanden och hon helt enkelt glömmer bort att lyssna och förstå att hopp betyder hopp.. Laddad med burken med färskfoder så fick hon jobba! Jag kastar snett som sjutton och förutom en knallning så glömde hon bara hoppa vid ett tillfälle och det var på vägen in då den låg väldigt snett. Då sa jag åt henne på vägen att hoppa, men eftersom hon är snabb som en vessla så hade hon redan kommit till min sida av hindret. Då hoppar hon (med apporten) över igen bort från mig, rundar hindret och när hon är jämte hindret stannar hon till och verkligen funderar över om det där kunde varit rätt. Dum är hon tydligen inte, för hon backar tillbaka och hoppar över den rätta vägen :-) Gullrumpa! 
Från hopp - apport gick vi direkt över till metallen tävlingslikt för att gå från apporteringsmomenten över till en tävlingslik vittring. Som hon klarade! 

Pass 4 skulle vara en hel genomgång av vårt htm nummer men då hade Nässlas energi checkat ut totalt och jag bröt. Jag fick kvitton på vad vi behöver träna mer på (och låta bli att träna på!) inför morgonens start så förhoppningsvis ska vi klara av det då. 

Verkligen jättekul att få testa av lydnaden och se att så mycket sitter, nu är vi laddade inför starten så får vi se hur det verkligen går på tävling!

Inga kommentarer: