lördag 19 november 2011

Ljuva solsken!

Idag hade vi verkligen tur med vädret - vilken sol vi hade! Perfekt för dagens aktivitet som var jaktträning på nya fina marker mitt ute i skogen utan störande människor eller farliga vägar och tillåtelse att skjuta. Perfekt! Det som var nackdel var att bonden bestämt sig för att plöja marken för första gången på 20 år så vi kunde inte träna där, men vi hade att göra ändå.

Vi blev tre stycken som kom och tränade, Cicci och Java samt Javas kullbror kom från Stockholm och var med, med sin matte. Började med lite linjetag för att hålla nere nivån av stress hos hundarna. Nässla fick sitta i bilen så hon inte såg och fick en chans att trigga upp sig och gå fotgående efter det. Jag tyckte hon skötte sig exemplariskt. Sen tränade vi lite olika övningar: stanna, linjetag över en mur, vilthantering och vi avslutade med ett stort sök. Tyvärr tappade vi bort en dummy men lite svinn får man väl räkna med. Totalt fem timmar blev dagens pass inklusive fika. Nässla avslutade det hela med att lägga sig i ett kärr så nu är hon ren och shamponerad.. Guldkornet från dagens pass var hennes förmåga att hålla sig vid min sida (utan tjat) både före och efter jobb. Visst, inte hundraprocentigt, men väldigt mycket bättre än vad det har varit.

Igår var vi iväg till veckans rallyträning, med den banan som jag ritade igår. Den var bra, lite lagom svårt att få in 1-2-3 backa skylten, man slarvar gärna med de skyltar som tar längre tid från nybörjarklassen. Jag fokuserade dock mest på att vara lös (gick fint, både i början och när Emma/Sasha och Mea med sina hundar var där) och sen på att jobba med "externbelöning" som hon inte får ta. Det var nog betydligt svårare, jag ska börja ta en lättare leksak att störa med och kanske bara prova ha den bredvid banan, utan att riktigt visa den. Får se hur det blir. Kan ju dessutom fortsätta träna det under promenader.

I morgon ska jag drilla tre hundägare i blodspår så det blir mer hundaktiviteter fast utan egen hund. Får se om Nässla får en hel vilodag eller hur det blir :)

Inga kommentarer: