lördag 23 juli 2011

Sitt vid sidan -> framför

Igår tränade vi också på att sitta vid sidan för att sedan komma framför. När vi bara försökte göra det var hon lite seg och fick inte riktigt med sig rumpan så vi körde igår och kortfattat gick det så här:

Om ni undrar varför jag inte vill ha henne sittandes framför (som momentet egenligen säger) så är det för att dels kör vi freestyle och då vill jag inte att hon sitter, men det känns också som att det är lättare att lägga till ett sitt när det behövs istället för att få henne att låta bli att sitta när jag önskar det. Dessutom får hon mer rörlighet och hamnar på rätt plats om hon inte sätter sig självmant.

Om ni undrar varför jag är otrevlig och vänder rumpan till mest så har jag faktiskt en taktisk tanke bakom. Hon vill gärna få upp bakbenen på mattan och då kan jag utnyttja den som en (omedveten) bakbenstarget, samma som jag gjorde i vintras när jag tränade in att gå i sidled i frontposition.

Inga kommentarer: