fredag 22 juli 2011

Man vet att man har ett bra träningspass när..

det enda man blir irriterad på är kombinationen båt + åror + vind + näckrosor (och inte alls på sin hund).

Var hos uppfödaren och tränade i onsdags med nya människor (Anette hade vi träffat i höstas på ett pass, men vi sågs inte så mycket eftersom Nässla var så totalt stressad i situationen så vi gick upp i skogen och tränade för oss själva). I onsdags gick det däremot bättre!

Eftersom jag jobbat natt så kom vi lite senare och det har ju både sina för och nackdelar. Nu vet jag inte om det var så, men annars brukar det vara lite hopp och lek när de kommer på plats, men för oss var det bara att gå kopplad raka vägen, inget dopp på vägen heller fast vi var vid sjön. Sen satt vi och väntade en stund när de andra körde lite, en skitlång dirigering upp utanför vassen med en störningsmarkering. Sen blev det våran tur och jag blev faktiskt riktigt nervös, en laddad Nässla som ska fokusera utan att ha släppt ut lite innan, men det måste ju också tränas så det var ju bara bra. Valde att skicka henne mot den dummy som de använt som störningsmarkering istället eftersom tre hundar rotat runt som bara den i det andra området. Den var också en bit bort och in i snårigt område. Först drogs Nässla åt det hållet de andra varit men gick att dirigeras lugnt till rätt håll, sen var det bara rakt på. Däremot, när hon väl kom in till vattenkatten började hon leka med dummyn och la sig och plaskade istället, tror inte hon ville upp :) Bekräftar att jag bör nog åka och bada av hunden iaf innan ett prov :)

Sen provade jag att skicka henne på samma område som de andra, det var bara en hund som fått in en dummy och det med hjälp så jag var lite spänd. Skickade in henne och hon försvann in i vassen och var helt tyst. Visste inte vad hon höll på med och eftersom jag inte hunnit lära in muntliga dirigeringar så var det bara att vänta tills jag såg henne, kan ju inte gärna blåsa stoppsignal och ge kommandon när jag inte vet var hon är.. Då dök hon upp, precis i linje med rätt område och jag manade på så tog hon en. Jag blev faktiskt lite imponerad, hon hade alltså sprungit rakt fram i vassen och inte flamsat runt och gått på andras vittring, duktig tjej! Sen valde hon landvägen tillbaka (som säkerligen var 1/3 av vattenvägen) och hon kom fram och släppte den precis framför mina fötter. Men eftersom hon löst en uppgift som de andra inte klarade var jag för glad för att bry mig om det.

Efter det blev jag förstepaddlade i båten och Nässla min besättning. Fy f*n, det där gör jag inte om så ofta jag kan iallafall! Fastnade överallt och hur lätt är det att styra en båt exakt hit eller dit när det blåser? Skulle plocka upp resterande dummysar och kasta nya markeringar. Jag är inte alls bra på att kasta inser jag åter igen, får väl träna på det också.. När vi suttit där ute i en evighet enligt Nässla hoppade hon i! Kopplad och allt, tur att hon hade sitt vardagshalsband på sig så jag fick bra grepp att dra upp henne igen. Ingen hund var ute och jobbade när det hände så det gick bra ändå.

Sen åkte vi in och fick själva en likadan dubbelmarkering som vi hjälpt till med åt de andra. Den gick ut på att en stod på land, rätt dold, vid vass och båten var utanför samma vassområde (rätt stort) och en dubbelmarkering gjordes, en från varje kastare. Här var jag lite orolig, för Nässla är inte kanon på dubbel, hon kan vara fixerad vid den ena nedslagsplatsen när jag skickar henne men så springer hon till den andra ändå? Men nu tog hon den hon tittade på (hon börjar oftast med den första, känns lite ovanligt, men å andra sidan är inte Nässla en ordinary dog) och kom in  vattenvägen (den var längst ut). Skickade henne på nästa som hon tog klockrent och där tog hon också landvägen in, men en snabb sådan eftersom hon på vägen in hoppade över en annan hunds koppel som den satt fast i :O Lämnade i hand, nu var hon ju lagom uppvärmd ;)

Jättebra träningspass, jag trodde inte att det skulle gå så bra med två (tre) nya hundar på den heta platsen, men hon var tyst och kunde lyssna på vad jag hade att säga. Fantastiskt!

Inga kommentarer: