fredag 22 juli 2011

Nya skyltar

Igår var vi och tränade med Zandra, vi gick en bana som jag snickrade ihop och det var nog (utan större konkurrens) den bästa banan jag har komponerat. Den var rolig :) I vilket fall, Nässla "bet" mig bara två gånger under banans gång, resten följde hon fint (sen var det några moment som gick sämre men det återkommer jag till). Andra gången satte hon sig i mitt ben när jag sprang men sen skötte hon sig jättebra. Jag sa ingenting under hela rundan (eller ja, kanske lite, minnet är bra men kort) och det gick kanon.

Däremot har vi börjat lägga in nya moment från fortsättningsklass. In på banan var det inga större svårigheter (trodde jag) men att sitta vid sidan först innan man hoppar framför och sätter sig var inte lätt, så det ska vi träna på under promenaderna. Sen har den planerade Zandra (ibland har hon koll =P ) tagit fram tre nya skyltar som vi ska träna på under den här veckan. Från förra veckan var det:
  • Sitt, sitt framför, höger runt, sitt
  • Sitt, sitt framför, in till vänster, sitt
  • Snurr under gång
Som sagt, träna på sitt innan hon ska in framför, annars är det ju inga problem. Båda våra hundar valde att gå runt oss istället för att sätta sig på den ena av skyltarna, att ett litet sitt ska ställa till det så.. Snurr under gång kan hon men jag misstänker att det är som med läggande under gång, att man inte alls ska och då har vi lite problem eftersom hon hamnar lite varstans när hon snurrar och jag står still. Ofta snurrar hon runt mig.. Träna på det alltså.

Till denna vecka:
  • Åttans frestelse (den provade vi igår och den gick rätt bra, tror hon är van efter våra "håll i dig" övningar). Den kommer jag nog inte träna så mycket hemma, men ska göra den så svår som möjlig genom att låna leksaker från andra.
  • Sitt-ligg-sitt. Den måste vi defenitivt träna på, hon kan knappt alls sitt efter ligg (stå går kalas däremot). Ska nog shejpa in det idag, kanske kommer en film!
  • Sitt-stå-gå runt. Hmm, nu blev jag osäker på om hunden ska sitta innan, men vi kör på det så länge. Har aldrig provat så det kan vi köra på promenader. Hon är rätt bra på stå och att jag ska kunna fippla på henne när hon gör det sen våran utställningsträning (träningen gick bra, utställningen sämre, men det återkommer vi till i framtiden när någon villig är en kulmage mindre och har tid).
Nu har vi bestämt att ses varje torsdag i en grupp för att träna rally ihop på olika platser, det blir kanon!
 

Inga kommentarer: