onsdag 13 juli 2011

Innan jag somnar: en liten rapport.

Idag träffade vi uppfödaren, senare även en annan valpköpare för lite träning. Det känns skönt att få säga att allt gick bara så himla bra. Lugna övningar, lugna hundar (förutom när jag band upp Nässla för att kasta markering, så göööööör man inte tycker hon) och lyckat. Vi började först med en övning där man fick med dirigering och stopsignal flera gånger. Eftersom UT signalen inte var klockren (som resten) tränade jag lite ut med skål från olika håll vilket gick bättre.

Nässla blir lätt taggad när Yes ska göra något (gamlingen i gemet) så jag passade på att träna hennes stadga. Vi stod på "linje" (kan två räknas som linje?) och Bitte kastade iväg en kaninboll som Yes fick springa och hämta. Nässla tjyvade inte en enda gång, även om det ryckte i rumpan. Jag sa inte åt henne utan ville bara att hon satt kvar själv, vilket gick bättre än väntat :) Bollen kastades i olika varianter och till slut rullades den bort från oss, triggande för de båda men det gick bra. Slutligen skickades en hund som satt bakom oss på den men då brydde sig Nässla knappt, det är uppenbarligen Yes som triggar.

Slutligen fick vi till ett linjetag med stoppsignal och närsöksignal klockrent. Det är så skönt att åka hem och känna att allt gick så otroligt bra :)

Inga kommentarer: