lördag 25 april 2020

Duschträning

Sirap har inte gillat att duscha alls, och eftersom det har varit torrt i princip hela tiden hon bott här så har vi inte haft några behov av det heller och de enstaka gångerna har blivit negativa erfarenheter för henne, för vet ni hur obehagligt det är att stå i ett badkar när man är hund?! Men så kom jag på att göra slag i saken att skaffa en upphöjd hunddusch (eftersom jag hamnat hos kiropraktorn efter jag stått framåtlutad och tvättat kastratpäls i en evighet). Det gick betydligt enklare än väntat då en bänk från bastun (numera förrådet) passade perfekt, och för att inte riskera klämma några tassar satte vi dit sånt där plastgolv man lägger på uteplatser/garagegolv. Några plattor som låg kvar sen den tiden vi använde utrymmet som ordinarie dusch (det är ungefär en miljon minusgrader direkt på golvet) så allt var fixat på fem minuter och gratis. Då blir jag nöjd! Visst, hade kunnat tänka mig liiite högre, men då hade jag istället behövt ett extrasteg (för en lerbadad flat vill man inte behöva lyfta upp) plus att det hade blivit lite läskigare för Sirap. 
Redo att bli ren!
Men tror ni hon ville gå upp på den då? Nu ser ni ju att hon uppenbarligen gör det, men till att börja med var det tydligen livsfarligt när den stod just DÄR. I hallen och överallt, inga problem, likaså att gå in i duschen gick bra, men att kombinera, nej det var nära döden. Det blev till den nivån att hon till slut skrämde upp sig mer av träningen att jag valde att bara lyfta upp henne och då belöna, belöna och belöna med kattmat. Låta henne hoppa ner, lyfta upp och upprepa. Sen tog det bara några gånger så klev hon upp självmant och idag, ett par dagar senare, så trängde hon sig förbi för att komma upp på den :) Nu gör det inget att hon kommit på att hon är flat och det finns ett nöje med diken.

Inga kommentarer: