lördag 4 april 2020

Ut på tur i närområdet

Jag vet inte om det räknas som närområdet en timma bort, men det är ju samma län åtminstone. Ville hitta en tur som var 5 km men som ändå tog lite tid och hittade Ormdalsstigen utanför Skinnskatteberg. De lovade 5 km tur på 2-3 timmar. Tyckte det kändes osannolikt, men chansade. Det började med att ett gäng om cirka 10 pensionärer traskade förbi min bil när jag parkerade, mitt i ödemarken utanför en inte alls stor ort. Herregud, här försöker man komma ifrån folk men träffar fler än jag gör en hel dag hemma i Kungsör. Aja, på rundan mötte vi faktiskt inte en enda person. 
Terrängen var varierande, med trollskog, gamla åkermarker (mycket gamla, det på bilden ovan är en) och typen på bilden nedan (minns inte vad det heter).



Kolla myrstacken! Skogen var full av skyskrapor ala pissmyra!
Halvvägs fanns ett vindskydd där jag åt en inte så näringsrik lunch, men för själen var det fantastiskt att få sitta vid stormköket och äta nudlar.


Siraps liggunderlag. Perfekt för dagsturer och riktigt varmt och skönt att sitta på. 




I slutet av turen gick man längs med Hedströmmen, där blev det tufft med upp och ner och nära kanten ner mot strömmen.

Flitig bäver bor här
Turen tog exakt tre timmar med fika. Ett mysigt ställe jag gärna åker till igen och rekommenderar för den som har vägarna förbi. Kanske inget man reser till i timmar för att uppleva, men mysig tur om man gillar trollskog och vatten. 

Inga kommentarer: