tisdag 14 april 2020

Att träna eller inte träna

Jag gjorde en liten snabb analys av Sirap för några månader sedan, där jag kom fram till att hon är en mjuk lite försiktig tjej som kommer behöva få jobba upp sitt självförtroende lite mer än vad jag är van att handskas med. Så jag bestämde mig för att avvakta lite med för mycket styrning när det kommer till apporteringsträning och istället låta henne jaga lite på egen tass, för att hon inte skulle bli så styrd av mig i de sammanhangen. Well, nu är det nog dags att revidera den planen, för när hon jagar (obs när jag skriver jagar menar jag givetvis jobbar med apportering, inte springer efter vilt på eget bevåg) så är hon väldigt självständig och driven.. Kanske exakt så man är som nybliven tonåring som tuggar tuggummi, dras till energidryck och fascineras över nikotinprodukter (fråga inte), men då får man ju som tränare inse att det är dags att sudda lite i planen. 
Jag kan ganska mycket själv faktiskt!
Jag vill ändå att fokus ändå ska vara på det som finns i NKL och där är det ingen dirigering, utan sök och markeringar. Markeringar blir det inte så mycket av när man tränar själv, men sök borde jag ju kunna jobba mer med än vad jag gör idag. Men för att ändå träna lite styrning bestämde jag mig idag för att åtminstone lära in stoppsignalen till att börja med. Ett litet steg i taget. Jag tänkte jag ska börja med godis inne/på tomten, när hon är på väg mot mig kasta mot henne så jag får tydliga stopp. Kanske kan filma så har även jag något projekt så här i permitteringstiderna. Med Nässla körde jag nog med boll ganska omgående men jag tror faktiskt att Sirap kan ta illa upp om det råkar komma en boll flygandes på henne så det skippar vi tills hon börjar komma in i leken. 

Det andra som vi tränar på just nu är att kliva in i duschen. Har gjort en fin bänk som står i vår bastudusch som vi aldrig använder (pga bastun är ett förråd eftersom det tar en halv dag att få den varm och vem orkar vänta så länge?). Sirap är dock skeptisk (som hon är mot det mesta just nu) mot att kliva in i det där mörka hörnet så nu sker det en himla massa sök och godisgivor där inne. 


1 kommentar:

Erika sa...

Tittar gärna på film hur ni tränar in stoppsignal ��