tisdag 21 april 2020

Film hur jag lär in stoppsignalen

Mycket fritid innebär ju inte automatiskt att man är jättesugen att sitta vid datorn, så den här filmen har väl legat halvt redigerad på datorn en halv vecka.. men aja, här kommer den, våra första steg i hur jag lär in stopp. Från första till andra klippet så har jag bara testat det en gång i en annan miljö, så det man ser är i princip hur fort det gått. Jag tycker att många verkar köra på varianten antingen att vissla betyder sitt, alternativt att man lär in genom att lite segdra i ett koppel tills hunden står stilla, men jag vill ha en tydlig tvärnit. Förutom att det är flashigt så är det nödvändigt i vardagen, för tänk om hunden springer över en väg, då vill man inte ha ett stopp som innebär några extra steg.. 


Sen är det ju inte självklart att det går så här lätt med alla hundar, en del SER att godbiten är kvar, andra vill in till föraren oavsett om denne kastar något till den, men då får man kasta fler gånger, kanske ha externbelöning bakom och prova vilken storlek på belöningen som funkar. Frolic tycker jag brukar vara en bra storlek när man ska kasta, men allra helst boll och speciellt vid stora ytor så hunden SER att det kommer en belöning. Nackdelen med boll är att då får man kanske andra saker att jobba med som avlämning etc. 

Nästa steg är att vissla när hunden rör sig bort från föraren, jag ska se om jag kan filma hur det ser ut också, men det kräver oftast lite mer spontana träningstillfällen, exempelvis när man går i skogen och hunden naturligt rör sig längre ifrån föraren. Jag brukar förtydliga genom att hålla upp handen (fejkkasta) när hunden vänder sig om, så den inte förknippar det med inkallningssignal. 

Föresten, gillar ni mitt engagemang med händerna i fickorna? Det var svinkallt ute (då det är någon vecka sedan, nu är det ju värmebölja). Sen är man ju välklädd när man inte åker till ett jobb dagligen =P Men jag är inte känslig, antar ni alla kolla på hunden och funderar på om inte ni ska gå ut och träna lite nu. 

1 kommentar:

Erika sa...

Toppen! Ska prova såhär så fort unga fröken löpt klart och får fart på sig. Jättebra film!!