lördag 16 april 2016

Rapport från dagens apellspår


Behöver jag ens skriva något? Bästa vesslan!
Jaha, då var dagen kommen och mina mål för dagen var poäng på framförgåendet och sändandet (okej, jag ser nu på protokollet att det står budföring, ska hålla mig till den termen framöver) vilket vi lyckades med - tjohoo! Och ännu bättre, vi hade så otroligt trevligt dagen igenom! 

I går var jag på klubben och kände bara att allt var skit. Nässla var ofokuserad och nosade, jag tappade ALL tävlingslust (inte bara för dagens tävling, utan för all framtid på allt), men jag tänkte att vi är anmälda och hunden gillar ju att gå spår, så det får gå som det går. Samling kl 8, jag drar lottnummer tre och åker iväg med 8 andra jättetrevliga bruksmänniskor (ja, min förra tävling spädde på mina tidigare fördomar, jag erkänner) till spårskogen. Den här gången tänkte jag inte få något avdrag för slarvig start så jag pekade ner i spåret så gick det iväg. Pinnarna kom in, Nässla spårade bra och jag kunde bromsa när jag såg att hon försökte fuska, helt perfekt teamarbete om jag får säga det själv. Domarna plus elev gick bakom oss men det stör ju inte en viltspårhund som är van med sånt. Poängen blev 10 & 9,5 för tveksam start (han kanske inte hade satt på sig sina glasögon ännu) så  efter det kände jag mig laddad för fortsättningen. 

Tillbaka på klubben så började vi med budföringen. Nässla har ju varit tveksam på att springa tillbaka till mig, men tack vare lite träning så gjorde hon DET utan problem. Däremot fick jag ge dubbelkommando när jag skickade henne, men hon var inte helt förberedd på att det skulle komma så det förstår jag. 8 & 8,5 poäng. 

Platsen efter det, inga konstigheter och vi fick en dubbel tia. 

På lydnaden var jag jättenöjd, hon gjorde det bästa hon kan efter de förutsättningarna hon var given och vi fick följande betyg och kommentarer: 

Linförighet: 6,5 & 8 Varierar i pos, något före, vänsterhanden still (whaat?? jag hade ju kopplet i det, ska jag slänga med armen ändå??) tvekar i vänstersväng, seg vändning. 

Framförgående: 6 & 6 Kroppsdirigering med handen, DK, drar i kopplet (Jag valde att visa direkt  med handen för hon har varit lite tveksam, tänkte det var bättre med avdrag än en osäker hund + nolla)

Platsläggande: 8 & 8 Före i transport, ngt sent läggande. Handtecken (snopet, har jag väl aldrig haft för mig?)

Inkallande: 9 & 8,5 Tempo lite dåligt, vill ha bättre. Tappar tempo. 

Apportering: 9 & 8,5 Tveksamt gripande (?) griper snett (Ja DET håller jag åtminstone med om)

Hopp över hinder: 7,5 & 7,5 Slår i, sitter något snett. 

Totalt: 278p, uppflytt och klassvinst! Bästa Nässla, nu ska vi lära oss lägre klass funkar då :D

1 kommentar:

Erika sa...

Jag visssste det! Grattis och hurra!!

Lägre är lätt. Kör den så kan vi tävla högre ihop sen.

Kram från mig och Selma