söndag 3 april 2016

Domaruppdrag i dagarna två hos Gagnef Floda BK

I går åkte jag upp till Mockfjärd för att döma två dagar i totalt 4 klasser. Det har varit intensivt, skoj, uttömmande och trevligt :) I går dömde vi NKL och FKL och idag två stycken AKL. Samtidigt examinerade vi också ett par stycken skrivare. 

Om man tittar på statistiken för tävlingen, speciellt i går, så ser det ut som jag har suttit och sovit och Agneta som dömt på andra banan har gått efter och synat varje steg de tagit. Visst skiljer det något i bedömning mellan domare, och även så klart på våra banor, men det var stor skillnad på hur hundarna betedde sig mellan banorna. Agneta hade banan närmast läktare/cafeteria som hundarna verkade störda av och de tävlande kom in via stallet och framför allt - hade en skottkärra med hästskit vid ingången (det här är varför jag aldrig mer startar själv i ridhus med Nässla!). Medan de skrev så pennan glödde på hennes sida kunde vi njuta av duktiga ekipage, och kanske det mest anmärkningsvärda ekipaget var det som fick full pott hos mig och minus hos Agneta. På min fortsättningsbana fick samtliga över 70 poäng och därmed kvalificerande resultat. 
Den första AKL banan, en bana där de testas i bakdelskontroll på höger sida, förmåga att planera, snabb kontroll på sidbyten och snurrar och slutligen även stadga. Jag var väldigt nöjd med den, men OJ vad många förarfel det blev!!
Dagens andra AKL, en lite snabbare bana där det gällde att visa upp fina moment och hålla koll på hoppglada hundar (ingen hoppade mer än de skulle dock!). Det märktes dock att det var tredje banan för hundarna, som nästan alla var lite sega.
En ganska vanlig NKL-style där jag tror att samtliga hundar visade upp riktigt snygga ställande. 
En liten tajt FKL där det gällde att ha tungan rätt i mun. Imponerande var den tjej som klev in utan banvandring och faktiskt hittade rätt.

Generellt sett tycker jag att det var många fina moment som utfördes och en del ekipage är verkligen väl genomarbetade och det är riktigt kul att se. Poängen visar inte hur snyggt det är när vissa för sina hundar, men jag hoppas det framgår i kommentarerna. Jag blir verkligen imponerad när jag ser någon lärt in ordentligt att gå in framför och när hundarna bara gör allt, snabbt och medvetet. 

Nu är det domarvila några veckor, mitt nästa uppdrag är AKL och MKL på Tyresö den första maj. Sen är det inte länge kvar till slutspurten på vår egen klubb, 4 dagars mästarklass där de har chans att kvala till SM under de sista dagarna perioden är öppen. Dags att rita banor med andra ord!

Inga kommentarer: