tisdag 5 mars 2013

På tal om hästar

2012 fanns inte hästar
2013 finns de överallt

Nu har det lugnat sig något med hästköttskandalerna men det får ju inte mig att sluta tänka för det. Själv äter jag inte kött och många gånger när det diskuteras ursäktar sig köttätaren med "Jag äter bara kött från djur som har det bra" alternativt/likamed "Jag äter bara svenskt kött". Nu kan man ju fundera på hur man vet att djuret har det bra (eller var svenskt) när man uppenbarligen inte ens vet vilket djurslag man äter. 

Och ja, jag vet att det finns en skara som en gång om året köper ett lokalt slaktat lamm från närliggande fårhage där de sett fåren beta i hagen, men det är ju långt ifrån hela årskonsumtionen.

1 kommentar:

Erica sa...

Det är precis det jag vill uppnå, att tävlingen inte ska betyda något för mig- eller ja, inte lika mycket som nu ;) Men det här är inoff, det tycker jag man borde få delta på och jo- domaren visste att jag itne ville göra moment utan bara få uppleva känslan och miljöträna =) Tycker det är så konstigt att vi kan säga att tävling är laddat och ändå så ger vi dom ingen chans att testa det innan dom ska ut och hämta resultat?