tisdag 5 mars 2013

Apporteringsträning

Idag hade jag ett litet ärende till Stockholm och passade då på att träffa Jens för lite apportering uppe vid Orlongen. Han ville träna lite passivitet med valpen så jag passade på att föra både Thisbe och Nässla (plus hålla ordning på söttaxen - inte en lätt uppgift!). Jag gick ut och la ett område för linjetag (det är ju inte fel att gå tillbaka lite i träningen så här på vårkanten) och skickade varannan hund. Thisbe började som vanligt med att vara olydig springa innan kommando och då fick hon inte vara med på några gånger. Själva skicken finns det inget att klaga på hos någon av vovvarna, inte så svårt när det är synligt. Avslutade också med att köra lite stoppsignal på de båda, Nässla på vägen ut när det låg kvar, vilket hon lyssnade fint på, Thisbe när det inte fanns några kvar då jag inte litar lika mycket på henne.. (Vilket jag gjorde rätt i..). 

Det är alltid kul att föra någon annans hund, det man byggt upp med sin egen hund är inte längre självklart! Dels får jag känna efter vad jag tycker verkligen är viktigt men också får jag en hum om massa olater jag pysslar med. 

När jag fört Thisbe lite själv fick Jens tillbaka henne och jag passivitetstränade med valpen när de jobbade. Kul att se vilket bra pass Jens fick till med Thisbe där hon till 100% lyssnade på honom och signalerna och där Jens gjorde som jag sa och belönade på rätt ställen ;-) Och Nässla då, hon bara låg där när hon inte jobbade, trots att jag jobbade med andra hundar - guldhunden!

Funderar på om vi ska gå till arenan en sväng idag, här hemma är det inte speciellt kul att vara för tillfället då all inredning är på väg in i sovrum/garage, på fredag kommer nämligen golvläggare och då kommer huset ta fart igen! Jag längtar efter mitt nya kök kan jag säga. 

1 kommentar:

Jens sa...

Lika roligt som alltid att ses, och inte blev det sämre av att både Thisbe och lilla Wiska skötte sig bra (nåja, i det stora hela iaf). Att föra två hundar o samtidigt hålla reda på söttaxen är ju det normala för mig om dagarna, inte helt enkelt, eller hur Linn;) Nåväl, hoppas vi ses snart igen, kanske lördag??