måndag 10 september 2012

Viltspårsprov

Igår åkte vi till Nävekvarn och var med på deras årliga höstprov via SSRK. Hade egentligen ingen lust då jag inte tycker det gått något vidare den sista tiden och jag hade bestämt mig för att provet skulle avgöra om det blev något fortsatt spårande för vår del. Men, anmält är anmält så jag åkte och det fick gå som det gjorde helt enkelt. 

Väl på plats räckte det bara med att Nässla hoppade ur bilen så var hon tokuppvarvad! Vi var där 2009 och gick ett anlagsprov, måste vara den enda kopplingen (och provplatsen var ju inte ens där vi samlades) men det räckte för att hon skulle vara mer uppvarvad än vad hon ofta är. När vi är på WT tycker jag att hon är betydligt mer samlad så jag blev något orolig för hur det skulle gå. Hade iaf gott om tid för att varva ner (inte för att det blev så mycket bättre) innan det var dags för samling. Det var närmare 30 ekipage och varje domare hade bara drygt tre var. Vi fick faktiskt samma domare som gav oss godkänt på anlagsprovet så jag kände mig lite lugnare då han var bra. 

Åkte en kort sväng och vi hade lägst startnummer och fick börja. Skickade henne på startrutan och hon irrade i vad som kändes som en evighet innan hon började gå iväg. Jag sneglade mot domaren som stod kvar nere vid vägen och jag började bli orolig att vi skulle bryta redan här.. Men sen tuffade vi på. Ibland svängde vi iväg och jag trodde vi var vilse men vi fortsatte hela tiden framåt och efter vad som kändes som en timma minst bad domaren oss att stanna och han sköt ett skott. Sen luftade Nässla en hel del men sen var den äntligen där - klöven! Domaren sa ingenting under tiden vi gick spåret och undrade hur jag tyckte det hade gått.. sådär sa jag, tyckte vi irrat omkring en del (för att jag inte visste vad som var rätt) och sen sa jag att jag kände det som att vi gått i en timma, men domaren sa att vi gått i 20 minuter och att jag fick vänta på resultatet. Inte en tanke på en etta - men tji fick jag! Vi fick äntligen våran efterlängtade etta och bäst av allt är att vi kan fortsätta spåra :) Nu är vi så klart taggade på att ta två ettor till, men jag kommer hålla mig till ordinarie prov ändå, har inget behov av att jaga något. 

Sen måste jag bara skryta om vår fantastiska uppfödare som igår startade på Eskilstunaprovet (B-prov) med Nässlas syster Ploj i ÖKL. De skulle "känna efter hur de låg till" och Bitte bärgar hem en etta! Fantastiska hundar vi har! 

Inga kommentarer: