söndag 30 september 2012

Vi håller statistiken

Idag var det dags för WT hos GRK Östra och vad kan man säga mer än att vi höll våran statistikkurva? Med andra ord, vi är inte tvingade att starta i elit på nästa C-prov ;-) Men, det som gläder denna gång är att vi brast i kunskapen och inte i stress, ett stort framsteg tycker jag. Det vi drog ner på var en klantighet och två skitsvåra dirigeringar. Här kommer en liten redogörelse ruta för ruta. Poängen kommer i senare inlägg, jag minns inte vad de sa när jag åkte hem. 

Ruta 2
Fotgående. Dubbelmarkering med skott på båda. 
Vet inte vad man ska kalla terrängen, lite smått uppvuxet kalhygge kanske? Helt klart inte en miljö vi har tränat mycket i och i samband med att det var den första rutan blev det som vanligt mycket spring och lite nytta. Hon pep också lite innan jag skickade henne. 

Ruta 3
Fotgående, markering med skott, fotgående, en ny markering med skott, hunden ska skickas på den första markeringen. 
Jösses vad mycket instruktioner jag fick och ironiskt nog nollade vi för att jag inte hade tillräckligt med info. Hon stack till den första men vände sen tillbaka den andra markeringen och tog den. Jag funderade på om jag fick börja vissla och dirigera in henne i rätt område men kom mig inte för att fråga utan lät henne ta den andra och jobba på vidare. Men domaren var mycket nöjd med det andra hon såg (grepp, fotgående, stadga) och nu vet jag att man ska visst gasta bäst man kan, bara hunden tar in rätt dummy. Konstaterad nolla. 

Ruta 4. 
Enkelmarkering med skott. Dold dirigering i annan riktning. 
Här var underlaget kalhygge DELUX (med stora pölar efter maskinerna som åkt där i veckan). Markeringen gick oproblematiskt, dirigeringen däremot.. Först sprang hon jättefint och jag trodde vi hade det men tre meter före blev det som en vägg som jag inte kunde få henne igenom :( Valde efter mycket visslande och tjoande att avbryta. 

Ruta 5.
LÅNGT fotgående i kalhygge, dubbelmarkering med skott på första kastet. 
Förutom att jag tappade henne i två sekunder när vi var framme så var det klockrent. 

Ruta 1
LÅNGT fotgående, enkelmarkering med skott. Dold LÅNG dirigering i annan riktning. 
Markeringen var också klockren, dirigeringen katastrof. Den var så extremt långt borta så jag fattade inte ens att det var just DEN björken han menade när han sa var det var. Visserligen inga terrängbyten på vägen på denna, men däremot var det massa buskar vid sidan där troligtvis en hel del hundar innan varit för dit drog Nässla med och sen gick det bara inte att få ut henne på rätt spår. När jag kände att jag visslat klart utan att få hunden ens i närheten bröt jag. 

Aja, nu har vi ytterligare dirigeringar att jobba på, för den här typen var inte att leka med. När dessutom hundar innan har sprungit andra vägar tror jag att det är lätt att dra in i samma spår för hunden så det måste jag verkligen jobba på, att skapa störningsdofter. Och sen ska jag helt klart köra fler "ut". Men i morrn blir det på´t igen, då ska vi träna på uttagning för sektionskampen och det ser jag fram emot. Det var skitkul att få jobba igen, ser fram emot att hinna lite mer apporteringsträning med kluriga övningar och inte bara traska runt själv i gamla mönster. 

Just ja, poängställningen vet jag inte helt då ruta 1 inte hade kommit in när jag drog, men 40p totalt på de andra hade jag. Tror domaren på ruta 1 även dömde noll om man inte klara av hela så det är nog mitt totala. Min standardavvikelse är rätt rejäl med andra ord ;) Men då borde vi med andra ord nästa gång vara rätt bra?!

Inga kommentarer: