torsdag 12 maj 2011

Jaktträning hos uppfödaren

Igår hade vi ett litet pass hos uppfödaren i den strålande solen. Jag började med att träna lite stadga för oss själva, först kasta dummy bort från vattnet, sen mot vattnet, sen i vattenbrynet och sedan ut i vattnet. Det gick jättebra för oss, värre för systerns husse som hade en hund som snodde våra hela tiden fast de jobbade med sin övning ;-)
Sen fick jag sätta mig i båten och kasta markering och lägga ut för linjetag till de andra. Duktiga hundar som inte ger upp! Sen var det våran tur och jag kände mig så snurrig och skakig av lunchbrist att jag inte riktigt visste vad jag gjorde. I vilket fall lyckades jag tillslut få Nässla dit jag ville och vi fick avsluta fint med. Det är otroligt vilket go det finns i de här hundarna, jag tvekar inte på att hon skulle kunna jaga en hel dag utan att krokna. Gäller systrarna också för den delen. Sen när de andra tränade mer (jag orkade inte, kände mig så mör) så körde vi lite dirigering på land, gjorde klockan fast i skogen, lite svårare terräng.

Lärdom: Se för fasiken till att sköta maten, om jag inte kan tänka klart kan inte hunden förstå mig (jag förstår inte ens mig själv när jag snurrar så).

Uppfödaren sa något som värmde, hon sa: "Jag är glad att Nässla kom till dig, jag tror inte någon annan hade lyckats med henne." <3 Konstigt nog är alltid en bekräftelse från uppfödaren värd så mycket mer :)

Fick lite bra tankar om hur jag vill lägga upp nästa helg när vi åker på bootcamp fredag till söndag. Tänkte nog börja fredagen med att gå igenom de olika grundfärdigheterna för att sedan träna specifikt olika övningar på lördagen och kanske, om de andra är med på det, lägga upp ett "jaktprov" (nkl) för varje hund på söndagen. Tror det kan vara en bra plan, för plan måste jag ha denna gång. Jag fick med mig lite fåglar från uppfödaren som jag ska ta med mig också, det kommer bli toppen.

Idag ska vi åka och lägga spår med Zandra för att sen träna Rally när det ligger. Det är med henne vi ska tävla, både i Göteborg och Uppsala så nu måste vi ligga i :) I morgon ska jag och Susann åka till en skog utanför Lindesberg och träna specialsök, ni vet i det hemliga projektet vi jobbat med.. Spännande!

Inga kommentarer: