onsdag 20 juli 2016

Lydnadssatsning nu då!?

December 2012, lydnadsklass 1
Nu när vi lullat runt många veckor utan något att göra har det börjat suga i min lydnadstarm igen. Jag vill gärna få till det där LP 3 innan det ens inte går att få (om det blir de nya reglerna) så då måste vi sätta fart och jag känner mig motiverad och road av lydnaden just nu. När Nässla har varit lite trött har vi ägnat oss åt lite lättare saker hemma, som att återuppta vittringen och bibehålla fjärren, på så gott som daglig basis. Nu har jag bokat hallen för en timmas träning där jag ska försöka länka lite mer och se var det brister, men jag har ju hyfsad koll från våra tävlingar så det är nog egentligen bara att fortsätta där för vi har lite samma varje gång. Tjuvningar, tugg och ett slarvigt fotgående typ ;-)

Eftersom vi inte kan göra så stora saker här hemma så har jag ändå tänkt att baklängeskedja slutet så jag kan känna en säkerhet i att det ska vara starka moment - även om hon blir trött. Så jag avslutar alltid med ett fullt fjärr hur trött hon än är (på plattform) och jag tycker att hon håller bra nivå nu! Nu ska jag lägga till att alltid göra en vittring innan (eftersom det också går bra inomhus), så hon även får göra den trött och gå vidare utan belöning. Jag har massor av mer planer, men det ska jag inte tråka ut er med, bara att nu kör vi!

2 kommentarer:

Erika sa...

Klokt! Lätt att ta fel vittring när en är trött. *pekar på Selma* :-D !

Kommer också att lägga in kedjor med vittring sist fram till nästa tävling. Men jag kör gärna hullerombullerkedjor då det blir så tjatigt att bara köra treans grejer för oss. Tänker att huvudsaken är att labradorhjärnan har fått jobba en stund innan den ska ge sig på vittringen.

Linn sa...

Ja, jag tror inte heller det är nyttigt att köra samma varje gång, bara vi avslutar med vittring och fjärr. Fjärren vill jag ha superfokus på och jag tror hon kan koppla ganska snart att just den kommer leda till belöningen.