söndag 3 juli 2016

Domaruppdrag för SACK 2 juli 2016

I går hade jag uppdrag att döma AKL och NKL hos Svenska American Cattledog Klubben på Lida friluftsgård. Ett vackert område som jag gärna tar mig till om jag är nära för lite vandring, verkade finnas en del leder där. I vilket fall här kommer banorna och mina tankar kring dem.

Först var avancerad klass, med ganska få startande. Det jag tänkte skulle vara svårt med banan var nog mest den allmänna högerhandlingen (brukar räcka i AKL) och sidbytena från varandra, det har jag också märkt att många har svårt för. Det var 12 som kom till start, bara prispallen fick kvalificerande resultat (25%). Många diskade då hundarna inte ville jobba eller var med, men på de andra som inte fick kvalificerande skulle jag säga att det mesta låg i att hundarna (just då, de kanske är duktiga annars!) inte var säkra på höger sida. Vann gjorde en phaléle på 81 poäng.  
Sedan var det god lunch på värdshuset och efter det ett större gäng nybörjare som skulle prova lyckan. Och vilken lycka då! Speciellt för mig som domare för så gott som samtliga ekipage hade otroligt duktiga hundar och jag har faktiskt aldrig varit med om så fokuserade hundar rakt igenom en hel nybörjarklass!! Just nybörjarklass kan vara lite strulig då hundarna är ovana att tävla och vara i såna miljöer, men trots kaniner, bröllop, barn på plan och smällande ballonger så bara fokuserade hundarna :) Det gjorde mig och min skrivare så lyckliga! Trots duktiga hundar fanns det en del som blev diskade pga synliga leksaker på plan eller missade skyltar men hela 25 av 32 (78%) fick kvalificerande resultat. Vann gjorde en dansk kelpie på 100 poäng, men tvåan och trean var strax efter med 99 och 98 poäng (en kelpie och en sheltie). Finast var en av de på fjärdeplats som innan starten hade frågat hur hon kunde göra om hon ville diska pga hundens nosande som var alldeles gråtfärdig när hon kom upp för att hämta sitt protokoll för de hade aldrig fått så höga poäng. Då blev vi alla funkisar också lite våta i ögat. 
Nu är det en månads "semester" från dömandet och nästa gång blir på Örebro Hundsällskap den 6 augusti. Vi ses väl där?

Inga kommentarer: