onsdag 2 september 2015

Freestyletävling klass 3 Kungsörs Hundarena

Jag tycker alltid det är ett problem att blogga efter en tävling som inte gått helt som man tänkt sig då känslorna för prestationen inte hunnit lägga sig innan det är dags att skriva och outa allt om det. Att titta på protokoll brukar vara störande, och allra helst inom FS då det dessutom står kommentarer om vad som kan bli bättre (men som då bara tolkas som DÅLIGT!!). I helgen var det då dags för dubbelstart i FS med vårt "nya" program och jag kände mig jättesäker på att det här kan vi. Var i hundarenan i torsdags och då såg det ut så här efter några korta uppvärmningstrix. 


Med det här klippet i mobilen som pepp så kände jag mig laddad, det skulle gå bra! Men, det gjorde det tyvärr inte.. Första starten var hon först störd av ekipagets belöning innan oss som vi passerade på ingången. Hon hamnade helt i sin egna lilla värld till en början och körde på vad hon trodde var rätt, vilket gjorde hela starten strulig. Jag kom av mig helt och funderade på att diska oss, men hade is i magen och försökte köra på. När hon väl lämnat den andra världen kom hon på att JAG hade belöning och blev istället alldeles för het. Jag var milt sagt besviken när jag klev av plan. Här finns en film på det, jag själv har inte ens tittat på det än, det måste svalna betydligt mer för att jag ska få lust att se det. 


Snart kunde jag åtminstone släppa det och peppa upp mig för nästa start. Nässla var mycket mer sansad (även om hon var betydligt hetare än lämpligt) och jag kände mig jättenöjd med prestationen när vi klev av. Lite strul i start och slut och lite bus i mitten, men jämfört med den första starten så kändes det ändå som en enorm skillnad och jag kunde få lite mer rättvis bedömning på programmet (det är ju svårt för domarna att sätta en bra bedömning på programmet när det inte framgår hur programmet ser ut..) och veta om det duger för cert. 



Direkt när jag fick se poängen blev jag liiiiite irriterad på domaren som dömde ner så vi precis missade certet, men nu när jag ser filmen så tycker jag att det ändå var rättvist, vi förtjänade inte cert på det samarbetet, för det borde varit bättre. Men (till skillnad mot många andra) så förändrade det INTE hur nöjd jag var med Nässla där på plan och att hon var mycket lugnare än första gången. Under väntan efteråt så insåg jag att Nässla var vrålhungrig och det var troligtvis därför hon var så himla het. Hon ska ju äta middag vid 17, men vi åkte ju ner strax innan det och kom ut på plan först vid 21 andra gången, så klart hon var hungrig :/ 

Då tävlingen var grymt försenad så fick man välja om man ville ha kommentarer och eftersom jag mest tycker att de är knäckande mer än utvecklande så körde jag utan. Jag vet ju att hunden hoppar och inte lyssnar, de behöver liksom inte 'rub it in'.. ;-) Men här är iaf poängen:

Start A:
Precision och samarbete: 7,5 & 6,9 (ganska generöst ändå!)
Innehåll: 7,3 & 7,3 
Tolkning av musik: 7,2 & 7,5
Poängen är ju faktiskt MYCKET bättre än känslan. Det sa Zandra förvisso redan på plats, men jag kunde liksom inte ta åt mig just då. 

Start B:
Precision och samarbete: 7,6 & 7,2
Innehåll: 7,7 & 7,6
Tolkning av musik: 7,8 & 7,7

Ja, det krävs ju alltså 7,5 i snitt på varje kategori för cert så samarbetet gjorde att vi inte klarade det denna gång. 

Nu finns det bara en tävling i höst/vinter som vi kan åka på, dubbeltävling i Linköping. Hade hoppats att åka dit för att förhoppningsvis få championatet, men nu blir det inte så. Först tappade jag suget helt iom detta, men när jag har tänkt på det, analyserat nu när jag skrivit, så inser jag att vi KAN ju klara av att få cert, vi var ju himla nära utan att ens prestera på topp. Så jag anmäler mig nog :-)

2 kommentarer:

Erika sa...

Ja, nu är jag ju fel person att uttala mig egentligen, då jag inte kan sporten alls, men vill ändå bara säga att Nässla är så söt så jag bara smäller av och att det ser ut som ett roligt och genomarbetet program. Vore väl synd att ge upp när ni har kommit så himla långt? Och Nässla viftar ju ivrigt med svansen så hon har nog inget emot lite mer freestyle :-)!

Linn sa...

Tack Erika, det värmer :)