fredag 16 mars 2012

Piggelin!

Jag har i några år kämpat lite med att gå ner drygt tio kilo i vikt utan några större framsteg. När jag tittat på människor omkring mig har jag nästan blivit galen när jag ser vad andra stoppar i sig och håller vikten när jag själv sköter maten så himla mycket bättre och jag går upp i vikt bara av att ha en vilodag. Jag "tror" inte på några dieter utan vill kunna äta vettigt, allsidigt och gott men ändå må bra och inte känna att jag gör en uppoffring och sakna saker.

Jag har problem med gallan om jag äter mycket fett vilket gör att jag håller mig undan det (inte i extrem form utan det handlar om att jag låter bli exempelvis riktig bea för att inte vara illamående i ett halvt dygn). Förr hade jag mycket problem med mina leder, när det regnade orkade jag inte gå ut pga smärta och på mornarna kunde jag inte gå ner för trappen för att det gjorde för ont, men med en vegetarisk (fisk dock) kost har det blivit hundra gånger bättre, nu känner jag mest bara av det vid lågtryck på vintern. Träningen har givetvis hjälpt till att förbättra saken.

Så, om jag vill äta sunt men inte med någon diet (om det finns någon sund sådan?) fanns det kvar att räkna kalorier och en normal tjej ska ju ha ungefär 1500kcal/dag. Har inte räknat jättenoga, en smörklick mer eller mindre, men jag har hållt mig där - utan att gå ner något. Lägg dessutom till träning, att ta sig genom en tjejklassiker har ju inte skett genom att jag legat på sofflocket direkt. Men nä, några gram ner för att gå upp allt dagen efter då jag inte tränar.. Hopplöst!

Vi är ju rätt duktiga (människor i allmänhet) på att investera i allt - men när det kommer till oss själva är vi ganska snåla. Hunden kan få åka och simma för flera hundar i månaden, gå kurser (okej, de är ju roliga för mig med), få fint täcke, foder osv. Jag tänkte att nu ska jag investera såna pengar i mig själv och kontaktade en tjej jag hittat på nätet som driver kost- och motionsrådgivning. Har läst hennes blogg och tycker hon har en sund inställning till träning och kost (okej, hon tränar väl kanske lite väl mycket i min smak). Köpte mig lite rådgivning anpassat efter mina villkor och efter en första analys fick jag fram att näringsmässigt får jag i mig vad jag behöver (aningens för mycket fett men hon antog att det berodde på fettisdagen som ingick i veckan som jag redovisade), energimässigt också. MEN jag fördelade maten helt skevt, något som många gör. Lite mat på morgonen för att sedan öka på under dagen (och även samma mönster i veckorna - snålt i veckan för att "festa till" på helgen). Kroppen går med andra ord i sparlåga och när den väl får mer mat lagrar den eftersom den kommer svältas dagen efter igen.. Så hon skickade förslag på hur jag kan äta istället, något jag gjort i lite mer än en vecka. Man får inte ett strikt schema, hon tror inte heller på sånt, utan det handlar om att lära sig och anpassa efter sitt eget liv, smak och tycke, däremot får man menyförslag, som jag till stor del anammat. Det har inte inneburit några större förändringar i middag/lunchens innehåll, däremot får jag äta stooooor frukost (vilket jag älskar, frukost är helt klart min favoritmåltid) och mellanmål så jag äter var tredje timma. Med mellanmålen minskar dock middagen eftersom det inte finns så stor hunger då, även om det inte handlar om några revolutionerande minskningar.

Så, har det hänt något då? Förutom det faktum att jag får njuta av god frukost varje morgon så har jag gått ner 1 kg på en vecka =D Nu kanske inte det låter som någon revolutionerande viktminskning eftersom det finns dieter som får en att tappa flera kilo i veckan men kom ihåg att jag inte tagit bort något, snarare lagt till! Dessutom var vi ju bortresta förra helgen vilket innebar mycket sämre mat än normalt och jag har inte hunnit träna en enda gång under tiden heller. Den vikten jag har nu hade jag förra sommaren när jag cyklade flera mil i veckan inför vättern. Nu gör jag inte så mycket mer än skriver på en hemtenta och sköter hemmet.. Jo, för att återgå till rubriken också, jag har blivit helt sjukt pigg! Vet inte om det har med maten att göra men jag vaknar (av mig själv) mellan 5-6 på morgonen och sen är jag vaken till någonstans efter 22 (fast igår var det en bra film till midnatt, men ändå upp av mig själv kl 6). Helt sjukt (men bra!).

Vi får se hur det går med det här nu i framtiden, det är beräknat att jag ska gå ner 0.5 kg i veckan eftersom det är en sund viktnedgång. Då får jag äta drygt 2100 kcal med min aktivitetsnivå, lite skillnad mot vad mallen säger.. Men nu ska jag återgå till att skriva betydligt tråkigare saker, har en hemtenta som ska vara klar på söndag kväll som jag förhalat aningen (inte blev det väl bättre av att ägna en halvtimma åt det här inlägget heller). Men ikväll blir det rallyträning, skoj att få komma ut lite bland folk också :)

2 kommentarer:

Sara och Lhyra sa...

Åh vad glad jag blir av att läsa det här Linn! Roligt att du har hittat någonting som fungerar.

Får jag bara fråga vad du äter till frukost, lunch, middag och vad för typ av mellanmål du äter?

Jag har också ändrat min kost en hel del. Äter mindre portioner men oftare, också en rejäl frukost och det verkar fungera för mig med. Har gått ner 1,7 kilo på 3 veckor. En långsam men sund viktnedgång tror jag.

Susann sa...

Oj, det låter intressant... och framförallt vettigt. Det är ju viktigt att man verkligen tror på den "diet" man ska köra på. Kanske ska kontakta den där människan =)