tisdag 28 september 2021

Prioritera och välja bort

Nu har inomhussäsongen startat lite smått och kurserna utomhus börjar ta slut. I söndags var det avslut på agilityn, som har varit sååå rolig och som jag vill fortsätta med. Sökkursen har sitt sista tillfälle i morgon, men den känner jag mig inte alls lika entusiastisk över så här 4 terminer senare. Kanske för att vi mixats ihop med en annan grupp, eller för att vi inte tävlar, jag vet inte riktigt men ska försöka sortera mina tankar här i ett inlägg. 
Söttaxen Gucci, har ingenting med texten att göra
men är så söt att hon förtjänar att synas även 10 år senare
Sist vi tränade i hallen så hade jag ingen plan och visste inte vad jag ville träna och varför. Det är ju ett ganska lyxigt och angenämt problem kanske, men samtidigt onödigt. Vilka grenar ska jag satsa på nu och varför? 

Rally - Jag kommer inte satsa på rallyn i sig för att komma upp i klasserna. Nu använder vi det som en trygg plats att testa att tävla på, vid de tillfällen det passar. Eventuellt att jag går upp i fortsättning om vi blir uppflyttade, men avancerad kommer jag definitivt avvakta med.  Anledningen är att det är en bra sport för senare, och så länge jag inte har dötid att träna in högerhandling och momenten så avvaktar jag. Kommer inte träna aktivt för att kunna starta så att säga. Så vi väntar tills hon blir lite äldre. 

Sök/Bruks - Här känner jag mig klar i lydnaden för att tävla (om jag bara tränar lite mer platsliggning), känner ömsom vin och ömsom vatten vid träningarna av söket. Kanske som sagt för att vi bytt grupp och det inte är lika rolig stämning som vi haft tidigare, eller för att vi bara gör samma sak. Jag ser egentligen två alternativ här: lägga grenen på hyllan eller anmäla till tävling och se hur det egentligen går till och var vi står oss. Det finns ju brukstävlingar även i november så jag får fundera på om vi kanske ska göra det så. Bestämmer mig innan oktober är slut, annars blir det vila till nästa år. 

Jakt - Det är det jag vill träna och känner att jag fått avstå för att hinna med allt annat i livet just nu. Svårt däremot att träna inomhus, så den gör inte avkall på annan träning. En bra plan ska göras, så vi är startklara i vår. Vi startar på KM i helgen, det ska bli spännande med första provet iaf!

Agility - En bra vintersport, det enda kruxet är att dela hallen, men för att lära in det lilla jag behöver kan jag absolut använda träningskortet för det, och sen får jag säkert ihop en större grupp om vi ska banträna. Det ska vi nog satsa på seriöst. 

Lydnad/FS/HTM - Känner väl inte att jag brinner för det just nu. Kanske hade gjort det om det fanns tävlingar i hallen, men är för bekväm för att starta det någon annanstans just nu 😅 Det kan vänta.

Viltspår - Dålig på att träna det, tror mer på att försöka gå färdiga spår nu till att börja med så jag lär känna henne bättre på riktigt. Får avvakta älgjakten och sedan boka in något rörligt spår. Ingen brådska. 

Okej, så sett till detta så är det agility inne och jakt ute nu då. Känns ändå LIIITE tråkigt utan någon momentinlärning känner jag nu när jag skriver upp det så här.. Alltså, vad trött jag blir på mig själv. 
 

Inga kommentarer: