fredag 17 september 2021

Officiell tävlingsdebut!

I tisdags var det min och Siraps officiella tävlingsdebut i rallyn, och vilken fin start vi fick då! Två kvalificerande resultat med finfina poäng, men framförallt fick Sirap ha väldigt kul på tävling. 

Det var en kvällstävling i Strängnäs, som jag började med att åka vilse till. När jag väl var på plats insåg jag att jag har dömt här förr, så hur jag kan vara så vilse fattar jag inte, då jag faktiskt är lite av ett geni när det kommer till spatial förmåga (dvs läsa kartor, hitta vägar etc). Men, vi hade gott om tid och jag började med att rasta Sirap lite. Det var mycket vrål på hundarna runt omkring i bilarna, så jag blev lite orolig att hon skulle stressa upp sig, men hon kändes ändå ganska cool. 

Tyvärr var det lite struligt i sekretariatet och det drog ut lite innan vi kom till start. Det gjorde också att hela kvällen drog ut på tiden så vi var klara först 22:00, precis lagom läggdags för mig i normala fall.. Men, det var väldans skönt att vara på tävlingsplats och bara mingla och slappna av. 

När vi kom var det ljust

Innan vi var klara var det mörkt

Vi hade ett lagom startnummer, 10-12 hundar före oss på varje bana. Jag tog ut Sirap, lät henne nosa omkring och slappa. Testade av lite moment och sedan igen till nosande/avslappning. Hon var faktiskt väldigt nosig och jag började panika lite över det faktum att hon verkade vara på en annan planet under den tidiga uppvärmningen men sen tränade vi lite där jag fick chans att belöna upp henne och jag tror det hjälpte, för när vi väl klev på plan var det 100% fokus! Hon var så taggad och studsade sig igenom hela banan, fast bara rakt upp. Precis så glad som jag vill att hon ska vara, för nu är vi inte ute för att vinna eller ta titel, utan nu är det för att skapa bra erfarenheter och glädje på plan inför framtida starter. Vårt värsta moment sitt stå satt som en smäck - och fick dessutom en extra kommentar av domaren att den var snygg! 98 poäng fick vi behålla :-) 

Sen fick Sirap vila lite i bilen, vi banvandrade på andra banan och då var det mörkt ute. Tog ut henne ganska tidigt för att hon skulle få vänja sig med mörkret och den nya platsen, men hon var lite väl taggad och arbetssugen, så jag var rädd hon skulle bränna ut sig. När det blev vår tur var hon lite splittrad på plan, hade bråttom framåt och lite mer störd av omgivningen (men ändå i relation till nybörjare och mörkret mycket väl godkänt så klart). Det ledde till lite mer avdrag, men i övrigt en glad skit (eller ja, två glada skitar) på plan ;-) 94 poäng hade vi kvar. 

Man kan ju tro att när man får 98 poäng hamnar man automatiskt på pallen, men icke! Det var så många på 99 och 100 poäng så vi hamnade på 7:e placering tror jag, helt otroligt. Där kan man ju se vikten av att inte jämföra sig med andra. 98 poäng i sig är ju otroligt bra, men sjua låter ju sådär. Men VÅR prestation är ju densamma oavsett att några andra fick 100 poäng, men det kan vara lätt att glömma. Jag fick ju ändå en liten tävlingsdjävul som kikade fram när jag först såg vår poäng, men den viftade jag snabbt bort. Jag vill INTE missunna mina medtävlande bra prestationer, vill jag så gärna hamna på prispallen kan jag ju börja med att TRÄNA inför en tävling. Eller ja, tränat har vi ju gjort, men kanske den rätta grenen och inte agility... 

Nu har jag redan bokat in mig på en till tävling, men det är för att jag ska döma där dagen efter och ändå behöver åka upp till Hudik med husvagn och hela köret. Då kan jag lika gärna passa på att tävla den dag jag inte dömer. Samma mål då, en hund som ska bli sugen att få gå ut på plan! 

1 kommentar:

Erika sa...

Grattis! Härligt! Nu är det bara att köra på och plocka rallytitlar :-) ! Ni e bässst.