onsdag 8 september 2021

Domaruppdrag på Hudiksvall BHK 4-5 september 2021

Efter en dag hemma var det dags att packa husvagnen och resa vidare på "semester", nämligen till Hudik och mitt första officiella domaruppdrag för året. Var väl så där pepp, för man vet aldrig hur nya klubbar är, om det ligger bra till för campande (sov på klubbens parkering) eller om de är bra på att arrangera. Jag skulle döma alla 4 klasser själv första dagen och det skulle ju kunna bli rejäla dagar om klubben inte har koll. Tack och lov hade arrangören koll och allt flöt på bra! Dessutom låg klubbens parkering med havsutsikt, vilken lycka att komma dit på fredagskvällen!
Sirap tog det direkt på sin lott att vakta oss.

Här sover vi nog bra!

Solen sken och efter en middag i vagnen tog vi en tur ner till träningsplan och tränade lite. Insåg att Sirap inte är särskilt miljötränad på nya platser och vår rallykarriär snart kanske inte kommer flyta så bra som jag inbillat mig.. Vi fick i alla fall en ostörd natt och hade det mysigt ihop. 
Morgonpromenaden ner till havet

Nästa morgon var det upp med tuppen och träffa arrangörerna. Frukost och sedan banbygge. Vi byggde upp banorna på varsin bana, så var de klara utan ombyggnad mellan starterna. Först var det två nybörjarklasser. Det var ganska bra standard på dem, men det märktes också att det kanske brustit lite i miljöträningen. Kul så klart att det var väldigt många flattar med på dagens tävling, sällan man ser dem nere på våra breddgrader, men här verkar de vara aktiva inom rallyn på större nivå.
8 av 13 startande (61%) fick kvalificerande resultat. Vann på 100 poäng gjorde en dansk-svensk gårdshund. Tvåa var en liten blandras på 99 poäng och trea på 93 poäng var en mellanpudel. 


8 av 12 startande (66%) fick kvalificerande resultat. Vann gjorde mellanpudeln på 92 poäng, tvåa blev d-s gårdshunden på 87 poäng och tredjeplatsen på 85 poäng delades mellan en blandis, tollare och en labbe.

Efter lunch och mingel för Sirap (som återigen visade att hon inte är världens coolaste i bruksklubbmiljö med lite ragg och flams) blev det dags för avancerad klass. De hade ovanligt hög nivå, kanske det kan vara bra för folk i den klassen att tvingas till bara träning i två år ;) Det är ju annars en klass många tror de kan chansa sig igenom, men jag upplevde att många var väl tränade för klassen. Däremot är det lätt gjort att förlora lite poäng och hamna på fel sida kvalificeratsträcket. 
6 av 9 startande (66%) fick kvalificerande poäng (rekord för mig?). Vann gjorde en MAS på 97 poäng (där dessutom föraren var en ung tjej, extra kul med duktiga ungdomar), tvåa en cavalier på 86 och trea en japansk spets på 85 poäng. 

Den här banan fick jag ändra första skylten på då det visade sig att arrangören missat att en person lämnat dispens. Så det blev skylt 306 där istället. Tänkte att det var en rolig utmaning, men banan verkade svår nog ändå. Endast 3 av de 9 startande (33%) fick kvalificerande resultat. Faktiskt samma prispall som tidigare, men med ändrad ordning - spetsen på 97 poäng, cavalieren på 86 poäng och MASen med 82 poäng.

När folk åkt hem och solen sken bestämde jag mig för att vi skulle åka och utforska naturen i området. Ville hitta en lagom lång tur då jag inte hade med mig fika, så hittade Hölick 3 mil utanför stan som såg fint ut i kommunens vandringsinformation. Det var verkligen en fullträff - så underbart ställe! 
Uppe på höjden blev det rullstensunderlag

Var tvungen att fota så jag skulle minnas vad det hette. Först upp i skogen för att sedan gå runt och hamna vid kusten. Mötte bara en familj och det precis när vi kom in i skogen. De hade också en flatt :D 
Först ut ett litet vattendrag in i grottorna

Grottan från andra hållet

Uppe på höjden, platser som aldrig gör sig rättvisa på mobilbilder..
Lite tjärn och frodig skog
Uppe på en rullstensås

På väg ner mot vattnet




Sen rätt som det var hamnade vi på en camping/stugby. Kanske man skulle ta in här nästa gång jag ska upp och döma? 
Tillbaka vid vagnen hade vi fått tillökning. Tyvärr hade en av de andra campinggästerna kopplat in sig på samma uttag som jag, vilket gjorde att strömmen hade gått och vi kom ju inte åt några proppskåp.. Blev så irriterad att jag gick och la mig, som tur var med 3 täcken, för det var en kall natt. 

Nästa dag fick jag sällskap av en annan domare, så jag behövde bara döma två klasser. Först ut var fortsättning, som nog inte hade så hög standard som det brukar vara. Åtminstone inte på min bana, som kanske också var i svåraste laget. Men många hade svårt för frestelsen, men i övrigt tyckte jag miljön verkade värst för de på min plan. 

9 av 20 startande (45%) fick kvalificerande resultat. Vann på 99 poäng gjorde en dansk-svensk gårdshund (samma förare som gårdagen), följt av en tollare på 97 poäng och en delad trea på 90 poäng med tysk spets (också en ung kille - kul!) och en sheltie.
I mästarklassen var det bara 4 av 20 (20%) som fick kvalificerande resultat, trots en del rutinerade ekipage. Någon gick in på fel sida, många förlorade mycket poäng på 123 steg. Vann gjorde en blandis på 100 poäng (som även vann med samma poäng på andra banan). På delad andraplats på 99 poäng kom en terv och en blandis. 

Tyvärr så råkade jag göra ett felaktigt lyft på lunchpausen vilket pajade min rygg totalt. Det var lite av en pärs att packa ihop och sitta och rulla hem i flera timmar efter det, men sen kväll var vi åtminstone hemma. Inga problem alls att köra vagnen själv, börjar få rutin på det, synd att säsongen typ är slut nu bara (och att jag är upptagen varje helg i all evighet). Nu är nästa domaruppdrag faktiskt på samma klubb i oktober, får se om jag anmäler till NKL dagen innan för mig och Sirap då :D 












 

Inga kommentarer: