fredag 5 mars 2021

IQ-test

Om allt går som det ska är jag domare på SM i år, både kval och final. Det innebär att jag just nu provbygger banor. Igår var jag i agilitybanan som är inhägnad (pga lat så får hunden springa omkring bäst hon vill där inne) och i anslutning till den har vi även rast/valphagen som jag öppnade så hon kunde nosa av. 

Nu till IQ-testet, jag blev nämligen väldigt imponerad över Sirap där, för jag öppnade grinden (hon var bredvid mig och hade koll på vad jag gjorde), gick bort till det vänstra hörnet och visade henne när jag kastade in massa godbitar (hon var fortfarande med mig). Det hon spontant gör, utan en tvekan, är att kuta raka vägen till grinden och sen springa in och ta för sig av godissöket. Ska tillägga att hon har inte varit där inne sedan i höstas, och det vid ett eller max två tillfällen och hade inte alls med godissök/problemlösning att göra. När jag har gjort detta tidigare med andra hundar har jag nog aldrig sett någon som på första försöket har sån koll på hur det går till, men jag kanske överdriver? Har du provat detta på din hund? Vad var resultatet? 


 

Inga kommentarer: