tisdag 23 mars 2021

Dirigeringsträning

Jag har ju inte tränat så mycket linjetag/dirigeringar med Sirap, då jag tänker att vi i första hand ska träna på det vi ska göra närmast, nämligen det som krävs i nybörjarklasserna. Men igår fick jag ett ypperligt tillfälle att träna på dirigeringar på ett helt nytt sätt, nämligen med pinnar som targets. 

Syftet är att lära in ett beteende som är starkt innan dummies kommer in, och du har alltid kontroll över belöningarna (sprang du fel först får du inget klick jämfört med en hund som hinner springa ut i ett sök och ta dummien innan du ens hinner tänka tanken att bryta det). Så bra tanke, men kräver en första baskunskap som vi inte hade igår när vi tränade: kunskapen att runda. 
Sirap tränar på att runda pinnen
Men Sirap är ju lite av ett geni och det tog inte många sekunder innan hon förstod leken. Sen blev hon trött superfort, men vi kommer säkert kunna använda oss av denna rätt fort. Har mina stängselpinnar i garaget jag tänkte ställa upp och träna med i trädgården när tillfälle ges, så får ni följa med i den utvecklingen.

En annan sak jag gjorde igår som jag inte gör ofta är att vi hade båda hundarna ute samtidigt (jag och Tess alltså, som tränade ihop). DET var jobbigt! Hon är ju inte hysterisk, men långt ifrån cool med. Det får vi jobba lite mer på helt enkelt, kanske också lite mer planerat. Typ i ett sök där det inte blir så lång sittning mellan varje skick och med plattformen där hon har ett jobb när hon inte jobbar. Stay tuned på den med så att säga!

 

Inga kommentarer: