fredag 4 maj 2018

Domaruppdrag på Strängnäs BK 2018-04-29

I söndags var det dags för dubbel i mästarklass, hos Södertälje BK. Har inte varit på den klubben tidigare och jag blev positivt överraskad, både trevlig miljö och väl omhändertagande om domaren vilket alltid uppskattas! 

Jag hade gjort två ganska kluriga men ändå olika banor för att utmana de tävlande. Det var många som inte kom pga vädret (i Stockholm spöregnade det) men vi hade hyfsat väder och det var nog inga av de startande som blev störda av vare sig väta eller sol eller kladdig mark. Det svåra för de tävlande på morgonen var nog att hålla tungan rätt i mun och vara redo för något hela tiden, för den banan var ganska intensiv. Om jag får säga det själv är det den typen av bana jag skulle älska att gå för egen del, synd man inte får tävla på sina egna banor 😛
Jag tror inte det var några specifika moment mer än läggande under gång som jag såg var liiite extra svår, annars var det ett ganska jämt startfält med väldigt duktiga ekipage. Många på prispallen, två ettor med full pott: en bc och en sheltie, samt två treor på 99 poäng, en tollare och en blandis. Av de 24 startande fick hälften (12) kvalificerande resultat.

Sen blev det lite god lunch med rabarberpaj till efterrätt så jag orkade ladda om även för ett eftermiddagspass. Den här banan skulle jag säga var lite enklare, men fler hundar "föll" för en sak här. Inte frestelsen, det var det knappt någon som brydde sig om, men däremot var skylt 11 bredvid skylt 20, vilket gjorde att hundarna skulle göra ett sidbyte mot hindret (men ändå två meter ifrån). Det var inga hundar som faktiskt hoppade, men det var många som var på väg dit. 

Med i princip samma gäng som startade igen blev resultaten ganska likvärdiga. Tre stycken fick 99 poäng och två av dessa stod på prispallen även på morgonen, så förutom tollare och bc stod det även en liten cattledog på förstaplaceringen. 46% av de 26 startande fick kvalificerande resultat (12 stycken).

Det blir ingen lång vila för nu drar vi in i den mest intensiva perioden som rallydomare. Redan på söndag dömer jag två avancerad klass på Cavaliersällskapets tävling i Eskilstuna (så skönt att vara nära hemma!) Om ni ska tävla hoppas jag ni tränar för fullt! 😆

Inga kommentarer: