onsdag 5 juli 2017

Träningshjälp av plattformen

När jag var iväg på Clicker Expot 2015 och fick lyssna på Michele om plattformsträning blev jag så pass fascinerad att jag beställde hem 4 plattformar från UK. Det finns ju en del inlägg och filmer från min träning med dem och även nu när vi rehabtränar har jag haft nytta av dem. 

Michele visade ju upp att man kan använda plattformarna som en gräns för var hunden ska jobba när den shejpas. Ska hunden exempelvis bara jobba med en tass är det dumt att den har tillgång till hela rummet. Jag har provat det någon gång men blev väl inte helt övertygad om storheten för vår del. Men nu har jag provat igen med ett annat moment och jösses vilken bra grej det blev av det hela!

Vi tränar på med balanskuddarna och hon kliver som ni sett lite här och där på dem. Men så såg jag en film igår på facebook på en flatte som stod med alla fyra tassar på en sån, och tänkte att vi kanske borde lära oss det också. Så jag tog fram en och försökte shejpa upp baktassarna och som alla andra gånger jag provat gick det inte alls. Tassarna var liksom på varsin sida om kudden. Hur får jag bort det? Tänk om man liksom hade en plattform som gjorde att hon kände att hon var tvungen att sätta ihop benen... 

Så jag tog fram de tre plattformarna jag har inne i huset och la på hög (för står hon på en blir det inte alls uppenbart att hon har en tass på golvet, hon är inte så känslig) och la sen två kuddar i rad. Även om hon inte skulle stå på samma tänkte jag att hon åtminstone skulle få känslan under tassarna i samband med klick och belöningar. Först var det himla läskigt att kliva upp på den där högen med bollar högt upp i luften, men snart blev hon säker på sin sak. Och faktiskt klev hon aldrig på den bakre, utan satte baktassarna på den främre så jag tog helt enkelt bort den ena och hamnade här: 

Om hon fastnar med en tass utanför låter jag henne först prova några sekunder på egen tass att lösa problemet men när det inte funkar så tar jag bara ner henne och hon får kliva upp på nytt. Jag tycker det finns ett ögonblick i filmen där det känns uppenbart att hon förstår lite vad det handlar om. På bara det här passet och den lilla modifieringen jag gjorde innan jag filmade. Det är ju det här som gör hundträningen så himla kul - nörderiet! När jag märker att hon förstår gör jag det också ett steg närmare slutet, nämligen drar fram kudden lite. Till slut kommer hon nog stå där och det är nog inte långt bort! 

Inga kommentarer: