lördag 2 januari 2016

Utländska rallyplaner

I sommar fyller min mormor 80 år och helt otroligt nog så finns det en rallytävling den helgen i samma stad! Det är väl inte så unikt tänker ni, men jo, mormor bor ju 100 mil bort, på andra sidan den norska gränsen (och även på andra sidan en jäkla massa fjäll och dalar). En pyttestad, men trots det råkar det inträffa en rallyhelg i just den staden just när jag planerat att vara där! För bra för att låta det tillfället försvinna och jag ska helt klart prova mig på en start där om allt funkar som det ska. 

Jag var tvungen att gå in på den norska rallylydnadens hemsida för att läsa regler och kolla lite filmer och jag kan ju säga att det är bra att vi från Sverige måste starta från klass 1, för mycket som skiljer sig mellan länderna är det helt klart. Det verkar inte vara så noga med hur banan går eller vilken sida om skyltarna man går på och fotarbetet är nog raka motsatsen mot hur vi gör här i Sverige. Exempelvis, om hunden ska göra sitt-stå och den inte ställer sig så måste du göra om hela skylten för att inte bli diskad. Det vill säga att du måste också komma till skylten igen (om jag förstått regler och filmer rätt) så det är bara att backa tillbaka tre steg och göra om och det kostar inte något. Här däremot är det rena rama baletten och fötterna ska vara stilla. När du ska ha in en hund framför dig i Sverige är det inte tillåtet att ta hjälpsteg, i Norge är det tillåtet med max 3. Däremot diskas de ganska lätt, exempelvis om de är över 90 grader snett i en övning i Norge, här blir det "bara" fel övning. 
Sitt och stanna vid godisburk
På deras hemsida finns också ett arkiv med filmer som är väldigt hjälpsamma, här är en film på flera klasser. Den visar dock inte några av de moment som vi inte har här: slalom (agilitytypen), längdhopp (fd agilitytypen) och stå lämna hund blir klappad av funktionär, men ni kan säkert kika in och se någon sådan film på sidan.


Förutom den här utmaningen tänkte jag också besöka Trolltunga OM vädret är fint. Sambon vill inte åka med mig utan vill ansluta senare så jag får helt enkelt roa mig själv med Nässla. Tur att man njuter av ensamhet i naturen :)  

Inga kommentarer: