söndag 10 januari 2016

Hos veterinären

I fredags var det dags att åka till veterinären för att kolla upp de knölar Nässla fått senaste tiden. Min gamla veterinär, Arboga Djurklinik, har ju köpts upp av större bolag och jag var inte riktigt säker på om jag ville åka dit längre, men då jag inte har någon annan och ville få all behandling vi skulle behöva så valde jag att åka dit en gång till. Kanske skulle vi bli positivt överraskade. 

Det positiva i besöket var att det var troligtvis bara en fettknöl och en vårta. De tog prover som inte är 100%, men utifrån det hon kunde se på plats så var hon rätt säker på det (även om hon så  klart inte garanterar något). Får se när hon ringer och meddelar vad proverna säger i labbet. 

Resten då.. Ja, det är inte en klinik jag kommer gå till i fortsättningen. Det första gäller priset. Visst, jag förstår att priser måste höjas, men när Nässla var runt året var vi där för att operera bort en unghundstumör på hennes läpp. Hon blev alltså sövd, skuren i, sydd i och knölen skickades på analys. Detta, plus ett återbesök, kostade inte ens en tusenlapp. Nu, med ett nytt namn på huset, kostade en undersökning plus en spruta för att dra ut vätska för analys hela 1700 pickadoller! 

Okej, kanske det är lika dyrt överallt, det var ju ändå säkert hela 6 år sedan sist, jag menar man måste ju följa inflationen och det är väl rimligt att halva jobbet blir dubbelt så dyrt, och det är väl helt rimligt att försäkringen ska behöva kicka in på ett kort besök.. Men det jag framför allt är missnöjd med är behandlingen. Veterinären frågade om hon kunde ligga på sidan när de skulle ta prover och jag sa att hon kommer stå still om jag bara håller i henne, för hon kommer inte vilja ligga på sidan. Men att hon är stilla ståendes om jag bara håller i. Men se, det trodde inte vetten på och gick fram och drog ner henne på sidan trots det. Jag tycker inte det är rätt tillfälle att börja bråka när Nässla är uppstressad utan då får jag helt enkelt bara fokusera på att ta hand om och försöka lugna henne. Jag förstår att inte alla har koll på sina hundar (med tanke på vad vi mötte i väntrummet), men jag blir ändå så arg när de inte tror på mig. Hon hade stått still, säger jag det så menar jag det! 

Nu hoppas vi på glada besked när veterinären ringer upp, och till nästa besök blir det en ny veterinär. Vet du någon doldis i mina trakter, gärna inte ett av de större bolagen, så får du gärna viska det till mig.

3 kommentarer:

Elisabeth sa...

Hoppas på det bästa vad det gäller knölarna!

En liten viskning från mig, även om du kanske tycker att det är i längsta laget att åka, är Aros veterinärcentrum (www.arosveterinarcentrum.se) i Västerås.

Flera av de bästa veterinärerna som jobbade på Strömsholm en gång i tiden har öppnat egen praktik tillsammans. De är nog inte billigare än någon annan, men de bryr sig verkligen om sina patienter, både fyr- och tvåbenta!

Erika sa...

Tror kanske att Åkers Styckebruk är för långt bort för dig, men annars har jag hittills varit extremt nöjd med Veterinärboden där.

Linn sa...

Tack för era tips. Åkers funkar ju om man kan kombinera det med besök hos uppfödaren ;) Och jag vet ju att hon också är nöjd med den veterinären.

Västerås funkar ju också, jobbar i Hallsta så det är inte särskilt långt. Bra veterinär är värt en resa!