onsdag 27 januari 2016

Domare i Avancerad klass på Motala BHK

I söndags var det dags för ytterligare ett domaruppdrag, denna gången hela vägen ner till Motala där det var dubbeltävling i AKL och MKL. Jag dömde "bara" AKL och hade byggt den här banan.
Det jag tänkte skulle vara svårt var backa som första skylt (backa är ju generellt sett svårt och första skylten är det få som hunnit få med sig hunden), inkallningen som gick direkt till ett läggande och sen ville jag testa av om folk var duktiga på att vända på stället med hunden på innern. Och ja, jag skulle säga att generellt så var det detta många fick avdrag på, men vad gäller inkallningen så var inte problemet att hundarna inte la sig, det gjorde nog alla, problemet var att förarna var så fokuserade bakåt på  hunden att de inte såg nästa skylt och många fick lägga hunden precis vid skylten (och fick därmed ff eftersom de fick kliva över skylten). Vinnaren var ett jätteduktigt ekipage med en staffe som fick 99 poäng (efteråt fick jag höra att föraren sagt att de skulle lägga ner för det inte gick bra för dem, de fick nog omvärdera). 40 stycken kom till start, 62% fick kvalificerande resultat. Nu är det dags att börja rita på banan till Katrineholms tävling den 14 februari, då dömer jag mästarklass! 

Inga kommentarer: