måndag 25 maj 2015

Debut i klass 3 Freestyle

Det tar ofta någon dag efter en tävling som man orkar ge sig på bloggandet, dels blir man sliten när man dessutom fortsätter vara kvar på klubben för att vara funkis till 19:00, men sen är jag lite anti att läsa protokoll och kommentarer direkt efter en prestation. För min del känner jag att känslan lätt kan förändras pga kommentarer och betyg, det gäller de flesta grenar och därför föredrar jag att få lite mental distans till det innan jag analyserar det. 
Okej, jag ska inte låta er vänta på resultatet, då det ändå stod publicerat i lokaltidningen idag ;-)
Inför tävlingen hade jag inga större mål och jag hade tom tanken på att skippa tävlingen. Visst programmet fanns, men det satt verkligen inte, men så tänkte jag att det är ändå hemma så det är ju bara en träning. Lika bra att visa upp det så får man se vad domare tycker om programmet och oftast tycker jag att jag får en känsla där och då på vad som faktiskt måste förändras. Jag hade hyrt hallen några dagar innan och tränat lite på de svaga bitarna och lyckades faktiskt filma lite, uppdelat på två pass då jag ville belöna mitt i. Det är verkligen inte tajmat till musiken utan fokus låg ju på att göra rätt och testa om hon ens kunde momenten. Men här får ni en liten titt på extremt dålig upplösning (Sorry!)


Slutet är inte alls som det ska vara då hon ska sätta sig mellan mina ben (innan låten börjar om igen) men eftersom hon dels försöker göra det för mycket så belönar jag det aldrig på träning och sen så satte hon sig hela vägen runt nu och då vill jag inte avsluta med att belöna det.


Eftersom vi hade hallen själva i en timma vid träningstillfället blev Nässla väldigt trött och efter det kände jag att jag inte ville trötta ut henne innan start på tävlingen, hellre laddad och alert i vårt program än disträ och lite borta, då känns det nämligen som större risk att hon bara gör saker på "rutin" och när vi inte har någon rutin blir det lite småfarligt ;-) Det lyckades jag med väl och hon var laddad när vi klev in. Så laddad att hon kunde minsann inte göra krabban bortvänd från mig, hon skulle bannimej inte lägga sig ner och krypa och när hon skulle springa framför mig var hon faktiskt på väg att studsa över gallret :-O Eller ja, hon gjorde ju ingen studs eller så, men jag såg på hennes öron vad hon tänkte.. Så i princip satt inga av de nya partierna, men direkt efter så fick jag, precis som anat, en känsla för vad som måste bort och hur jag kan förbättra det, så visst finns det potential! 

Räknade inte med något uppflytt och inte så mycket annat heller, men vi var (som tidningsrubriken där ovan lovade) snubblande nära prispallen ändå! Nu ser jag fram emot gott om tid för att fila och förbättra programmet innan nästa start och nu har vi ju faktiskt tid till det då vi inte ska tävla i något annat på ett bra tag! Eller jo, en rallytävling nästnästa helg, men det räknas knappt =P 

Våra poäng och kommentarer kommer här: 
Precision och samarbete: 6,4 & 7,5
Innehåll: 6,7 & 7,5
Tolkning av musik: 7,7 & 7,5

"Underbart glad hund! Lite busig ibland och även lite slarvig. Önskar större variation av rörelser"

"Fartfyllt program om än så var hunden lite "flatstrulig" =) Bra upplägg men lite mer tajming och fokus så blir det bra =)"

Kan väl inte säga emot så mycket på det, eftersom de nya sakerna inte satt blev det mycket "lättare" än tänkt. Men de som kom fram efteråt tyckte vi var jätteduktiga och ingen kunde ana att Nässla inte alls gjorde som jag ville. Jag var faktiskt helt cool med allt strul och låtsades ha full koll, inte helt dumt alltså! Som lite grädde på moset fick vi vara med i lokaltidningen i dag!
Så snabb så det bara blurrar på bild!

Inga kommentarer: