lördag 7 februari 2015

Veckans tre tricks, jag tror vi har något här

Det som jag tycker gör freestylen så mycket roligare än rallyn och lydnaden är att man ständigt kan börja med nyinlärning när man kör freestyle. Visst blir det en del till lydnaden med när man kommer till en ny klass, men det går hyfsat fort och sen blir det mest putsa, putsa och sen putsa några timmar till! Det kan ju också vara kul, men att lära in nya saker är ändå lite roligare, speciellt när man kommer att ha användning för det :-) Den här veckan har vi (som jag skrivit om tidigare med) börjat med tre tricks: Backa slalom (vilket är ett gammalt trick som jag och Susann tävlade om vem som kunde lära in fortast för många år sen - de vann), runda en scarf och den svåraste - att gå parallellt framför mig/gå krabba vänd bort från mig. 

Jag har alternerat alla tricks under hela veckan för att inte hon ska fastna i något och det verkar vara bra för henne också att släppa och göra olika saker. De är alla olika då krabban har haft targetstick, scarfen har så klart en scarf och backandet visar jag tydligt med benen. Skulle nog vara lite svårare om de liknade varandra utan några hjälper som skiljer dem åt.

Här är en film på hur vi ligger till idag. Tyvärr klipper den lite på slutet av varje klipp så det framgår inte helt när jag belönar henne för att hon gör rätt (och när hon går krabba sista gången syns det inte hur länge hon går). Får komma ihåg till nästa gång att inte klippa filmerna så mycket innan jag sätter ihop dem. Sen vet jag att det går väldigt lång tid innan hon lyckas göra rätt på krabban andra gången i filmen, men det blir så när jag lägger till en bättre belöning. Jag använder den här belöningen lite som att säkra momentet och att hon ska visa att hon verkligen förstått. Jag ser på filmen att det är lite jobbigt för henne, men efter hon tagit sig förbi detta så brukar det gå massor med steg framåt. 



Tänk att i tisdags hade hon aldrig ens sett en targetstick, nu är den nästan helt bortjobbad! Duktiga duktiga vesslan!!

Inga kommentarer: