torsdag 18 december 2014

En liten lydnadscheck då!

Så här innan jul börjar man varva ner på jobbet, ägnar dagarna åt att slå in klappar och koka risgrynsgröt och vissla julsånger.. .. Eller inte! Det är långt ifrån min värsta jul (den när vi flyttade in i huset var katastrofal!) men det är inte helt kul att vara ekonom i juletider då allt måste bli klart till årsbokslutet. Fördelen med mitt jobb jag har idag är dock att jag kan flexa i princip hur jag vill, så jag har lagt ner en del tid på mornarna för träning med vesslan och i tisdags kväll när det var träning på klubben hade vi det så lyxigt att vi var nästan själva i hallen (ibland får man inte plats så man vet aldrig hur man kan planera dagens träning). Så här kommer en liten genomgång av treans moment och närmaste planen för dem. 

Sitt i grupp - Måste prioriteras! Provade i arenan i slutet av passet och hon la sig typ 99% av tiden. Har inte tränat det så det är inte konstigt, men behöver stort fokus. Hemma får jag inte till avstånden, men kan träna mycket med omvänt lockande och stadga så hon får mer förståelse för att hon ska sitta. I arenan och ute får jag lägga till distansen. 

Dold platsliggning - Svårt hemma så denna måste tränas när jag är i arenan med Zandra. Vi provade denna i tisdags, ytterst kort stund då hon aldrig gjort det utom hemma tidigare och då gick det bra. Utöka tid och säkerhet i bra tempo. 

Fritt följ - Fokus på ingångar så hon är med direkt. Sidosteg funkar bra utan kedja. Jobba mer med högersvängar, både på stället och i gång med halt. Kan så klart också förbättra positionen och jobba med uthålligheten, men då behöver jag hjälp. 

Sättande under gång - Inte tränat men inget som oroar mig. 

Inkallning med ställande - Gjort några stopp och de är okej, inte prioriterat just nu. 

Sändande med läggande - Provade lite i arenan och då sprang hon långt till rutan. Tror dock inte att hon kan LETA efter rutan så det ska vi fokusera på ordentligt när vi tränar själva i hallen med Zandra.  Behöver också träna läggandet (för sig) och inkallning och positionen när hon kommer in, men även där behöver jag hjälpreda för att klicka rätt i positionen. 

Hopp Apport - greppet, gaah! Resten helt okej. 

Metallapport - so far so good.

Vittringsapportering - Har funkat okej hemma, några missöden, men när vi kom till arenan och provade där så var det bara apportering (och lite ruta) men ingen nos. Byter kommandot till söksök som hon mer förknippar med att leta och så ser vi vart det leder. Kör enstaka triggade pass hemma och tar hjälp av medhjälpare när det är möjligt för att jobba med rutinen. Kommer troligtvis vända bort oss båda då det blir lättare för oss bägge. 

Fjärrdirigering - Tränar rörelsemönster för sig och rätt rörelsemönster för sig. Gör båda delarna dagligen och fortsätter med det länge innan jag prioriterar in det i kedjor. 

Om en vecka är det dags för egen träning med Zandra i hundarenan och tills dess ska jag ha en plan! Annars finns det en risk att träningskompisen blir galen på mig =P

Inga kommentarer: