söndag 26 oktober 2014

Spårmorgon

Vintertid är ingen dålig tid, åtminstone inte söndagen den inträffar på! En extra timma (men samma sovmönster) gjorde att jag hade gott om tid nu på morgonen och passade på att gå ett litet spår med Nässla (kanske hon blir lite trött till tävlingen i eftermiddag). Struntade i asfalt den här gången då jag ska börja med nyinlärning vid sidan om för det (blev inget pass här om dagen, lederna + 4 grader + regn = katastrof för mig) men tog med en av svårigheterna från förra gången: att gå längs med skogen istället för in i skogen. Efter det vek jag in i skogen, gick genom ris och snår, rundade en liten sten och sen la jag ner bästa fleeceflätan. 

Hon tog början jättebra och hade inga problem att gå längs med skogen idag! Skogen var bra som vanligt, med risk för mitt liv (höll på att tappa brallorna!). Hon var på väg att gå runt stenen, men halvvägs vände hon och fortsatte på spåret, det får vi prova igen, kanske med större noggrannhet på vind och terräng. När vi går personspår är hon så fruktansvärt snabb att jag var tvungen att stoppa henne ibland, men fördelen är att jag ser att hon trots detta inte blir helt osäker. Visst funderar hon på om hon gjort fel, men kommer snabbt in i det så jag tror det här kan vara jättebra träning inför de finska spåren där det garanterat kommer bli stopp i spåret, och vi kan bygga upp hennes fortroende för att hon gör rätt trots att jag behöver stoppa henne. 

Nu är hon lite trött, så förhoppningsvis kanske hon är lite mer i balans inför dagens tävling ;-)

Inga kommentarer: