onsdag 22 oktober 2014

Alltid är det nåt!

I helgen är det dags att ta upp det här med Freestyletävling igen då vi drar till Fagersta för lite tävling igen. Två starter i FS II och en premiär i Htm I! Det ska verkligen bli spännande, för det finns nog ingen annan sport som gör mig så nervös just nu (jaktprov så klart men det är en annan femma). Htm programmet känner jag mig ganska lugn med. Själva programmet är bra nu, det gäller bara att Nässla bestämmer sig för att gå med alla tassarna i backen när det väl beger sig, ibland har hon nämligen fått för sig att hon är en studsboll! Freestyleprogrammet i sig är bra, men det går lite troll i ett trix som jag verkligen måste nöta nu i dagarna. Hon vill nämligen inte rulla mer än en gång, då hon kräver belöning efter varje rullning. Nåja, vi har ju hela tre dagar på oss så vi ska nog kunna få bukt på det, annars får jag tänka ut en nödlösning parallellt.. 

I går kväll var vi på klubbens öppna träning och Nässlas ögon var som två svarta tefat - klotrunda. Det kändes nästan som att hon gick på speed och hon är taggad till tusen på våra pass. Det är givetvis kul, men det bildas också en ond cirkel av det - hon lyssnar inte och jag blir frustrerad - hon blir "rädd" för mig osv.. Kanske är det så att hon har mycket fysisk energi då det faktiskt inte blir så många lösa rundor som vi har haft förr i tiden, så i morse bestämde jag mig för att gå ett litet spår och fräsa ur henne. Det blev ett kort på lite gräs/asfalt/äng bakom huset och nog fräste hon allt! Nästan så hon sprang fram på bakbenen för att hon hade så bråttom. Emellanåt sprang hon tillbaka till mig och skulle vara "lydig" så det blev ju bra träning för mig att försöka få tillbaka henne i spåret då. Ska försöka få till fler såna här om mornarna, har ju ganska gott om tid för det så det är dumt att låta bli. 


Inga kommentarer: