måndag 28 oktober 2013

Träna, slita och läsa hund

I helgen var vi som sagt uppe i Edsäng och hälsade på Eva och hennes flock. Hon hade skickat ut frågan om det var någon som var sugen på att komma upp och hjälpa dem att röja upp sly mot mat och husrum och sen träna resten av tiden. Vi var fem stycken som åkte upp, bara en har jag träffat tidigare så det blev lite nya bekantskaper. 

Jag åkte upp direkt efter jobbet på fredagen men var asocial och gick och la mig efter en snabb dusch. Direkt efter frukost på lördagen däremot blev det träning! Vi gick en ganska lång slinga i skogen och utefter vägen hittade vi på olika övningar. Hela rundan blev fotgående för oss och vi körde dirigeringar på långa avstånd, tuffa terränger och markeringar i olika marker. Nässla skötte sig väldigt bra och det kändes kul att få göra dirigeringar på samma svårighetsgrad som Eva och hennes elithund och klara det ;-) 

Efter det blev det lunch, vila för hundarna och laddning inför eftermiddagens slit. Jag ville inte lämna Nässla i bilen hela tiden då, eftersom de skulle få ligga där under kvällens middag/samkväm så hon följde med, liksom alla andra hundar. Kul att se hur alla dessa hundar funkar bra ihop och bara får vara.  Vi jobbade dock så fint så vi hann med lite träning även efter detta pass, då passade vi så klart att dirigera över det hinder vi skapat av ris :-) Jag blev väldigt imponerad över att jag lyckades dirigera Nässla över hinder och förbi ett tidigare målområde - duktiga soppa. 

Middag och socialt på kvällen, värmeslag på natten. Inte många timmars sömn där inte.. 

På söndag morgon tränade vi på fältet, började med ett stort sök med fem dummys var. Efter det la vi ut lite olika målområden och laddade bumper boy, kul värre! Vi passade på att träna minnesmarkeringar och dirigera långt, i vinklar och in i hagar. Nässla tog mina signaler ypperligt och jag kan inte vara mer än nöjd på dirigeringssidan. Vad gäller markeringarna är de som de är, men vi jobbar vidare. Synd att hon ska bli så stressad i provsituationer för hon skulle nog kunna sopa banorna en hel del annars. 

Efter lunch jobbade vi lite till, hundarna fick bara vara med och lekte och hade det bra. Ingen var särskilt sugen på mer träning efter det och vi åkte hem skapligt. 

Förutom att träna hund och prata hund har vi också läst en del hund i helgen. Vad har hundarna sagt och till vem har de sagt det? Helt enkelt bara så trevligt det kan bli, och några nya bekantskaper att träffa ute på tävlingar och prov i framtiden. Såna här helger är bara balsam för själen. 

Inga kommentarer: