tisdag 24 september 2013

På tal om att bli biten


Hittade det här reportaget i Västerås tidning, det stod om 14 anmälda fall av hundanfall bara under sommaren, bara i Västerås. Visserligen, en del var fall där inget hade hänt, där folk blivit rädda när en lös hund sprungit runt eller vid ett tillfälle där en lös hund nosat någon i ansiktet på badstranden. Inte att bagatellisera, men är man rädd kanske vissa situationer upplevs som värre än de är. Men, oavsett hur allvarligt fallen var så har det bara i sommar anmälts 14 hundar bara i en stad. Tycker inte det är jättekonstigt att vissa hyresvärdar vill förbjuda hundar eller att vissa förespråkar koppeltvång, munkorgstvång eller rasförbud när jag läser det här. Olyckor kan hända och jag blir sällan irriterad över att någon lös hund kommer fram (kopplade är värre!), någon gång kommer det kunna vara min inkallning som var sämre än väntat och någon kan uppleva det som hotfullt. Fine. Men vissa av dessa fall var faktiska bett. Någon som blev biten i benet när de passerade en hund i koppel. En annan blev påhoppad under ett löparpass. 

Nu vet jag inget om omständigheterna i dessa fall och det jag skriver nu har inget ned just dessa att göra utan är en generell tanke som jag diskuterar med så gott som alla mina problemekipage där det handlar om utfall. Att våga använda munkorg. De flesta vägrar, man vill inte gärna att grannarna ska tro att min hund är farlig eller ge dem vatten på kvarn, det räcker med att den skäller och gör bort oss. Men ibland blir jag lite mörkrädd, när det enda som avgör säkerheten för mig eller min hund är hur bra ägaren kan hålla i sin hund på avstånd. För om det är något jag har lärt mig genom bitter erfarenhet så är det att koppel, halsband och selar inte har perfekt hållbarhet. Talespråket "en kedja är inte starkare än sin svagaste länk" är verkligen sanningen här. 

Självklart vet jag att inte alla hundar som gör utfall skulle göra något om de kom lösa, men i de fallen man är osäker (eller vet att det kommer ske), ta ansvar och använd munkorg! För er egen skull, för oss andras skull och för hundarnas framtids skull. Att använda munkorg är inte att tala om för omvärlden att ens hund är farlig, det är att ta ansvar! Vår största plikt som hundägare. 

Sen ett stort plus till vlt som hade med artikeln, de hade också ett reportage om en kantarellsökande staffe med i tidningen. Mycket bra att kompensera dåliga hundägare med hur kul det faktiskt kan vara och hur duktiga våra hundar är. 

Inga kommentarer: